Black Widow (2021)

Recensie Black Widow CinemagazineRegie: Cate Shortland | 133 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Scarlett Johansson, Florence Pugh, Rachel Weisz, David Harbour, Ray Winstone, Ever Anderson, Violet McGraw, O-T Fagbenle, William Hurt, Olga Kurylenko, Ryan Kiera Armstrong, Liani Samuel, Michelle Lee, Nanna Blondell

Natasha Romanoff (Scarlett Johansson) is al haar hele leven op de vlucht. Niet alleen op de vlucht voor haar vijanden (de Amerikaanse overheid, SHIELD of de Russen) maar ook op de vlucht voor haar verleden. Hoe zeer die twee met elkaar samenhangen, wordt pas echt goed duidelijk in ‘Black Widow.’ Vanaf het moment dat ze voor het eerst – undercover als employee van Stark Industries – opdook in ‘Iron Man 2’ tot en met de gebeurtenissen van ‘Avengers: Endgame’, heeft agent Romanoff alias Black Widow een bijrol gespeeld in de reeks films van de Marvel Cinematic Universe, maar nu krijgt ze eindelijk haar eigen film.

Chronologisch speelt deze film zich af tussen ‘Captain America: Civil War’ en vóór ‘Avengers: Infinity War’. Gedurende de filmreeks waren er regelmatig hints, een paar korte flashbacks en een openhartig gesprek met Bruce Banner over wat er zich allemaal in haar leven heeft afgespeeld, maar met deze film vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats.

De film opent met een flashbackscène waarin een nog jonge Natasha (Ever Anderson – dochter van regisseur Paul W.S. Anderson en actrice Milla Jovovich) met haar ouders en zus in Ohio woont. Al gauw blijkt dat het gezin helemaal geen familie van elkaar is, maar dat haar ouders Russische spionnen zijn, die geheimen van SHIELD proberen te bemachtigen. Haar “vader” is eigenlijk Alexei Shostakov (David Harbour), oftewel ‘Red Guardian’, de Sovjet-tegenhanger van Captain America. Haar “moeder” is Melina Vostokoff (Rachel Weisz), ook een ‘Black Widow’. Haar jongere “zusje” Yelena is Yelena Belova, die we als volwassene terugzien, gespeeld door Florence Pugh.

Op de hielen gezeten door SHIELD-agenten en de Amerikaanse overheid, weten ze te ontkomen naar Cuba, waar de slechterik van de film al op hen wacht: generaal Dreykov (Ray Winstone). Nathasha en Yelena worden aan hem overgedragen om te trainen in de zogeheten “Red Room”, een meedogenloze training om één van de ‘Black Widows’ te worden: spionnen en moordenaars die over de hele wereld opdrachten uitvoeren. Als volwassene neemt Romanoff wraak door de “Red Room” te vernietigen en Dreykov met een bom op te blazen. waarbij ook een onschuldig slachtoffer valt. Een gebeurtenis waar in de eerste ‘Avengers’-film al naar verwezen werd door Loki (Tom Hiddleston). Ook de snedige terzijdes over de Hongaarse hoofdstad Boedapest tussen Hawkeye (Jeremy Renner) en Romanoff in eerdere films, krijgen hier de nodige uitleg en context. Natasha en Yelena krijgen te maken met de mysterieuze Taskmaster – een gemaskerde superheld die de vechtstijlen van de tegenstander razendsnel kan kopiëren.

De Australische regisseur Cate Shortland houdt de film gefocust op de belangrijkste verhaallijnen, met veel vaart, sterke actiescènes en oog voor detail. Helemaal los van de Marvel-films kan ‘Black Widow’ niet gezien worden, maar Shortland onderstreept in elk geval wel dat het een schande is dat Johansson nu pas haar eigen hoofdrol in een Marvel-film krijgt.

‘Black Widow’ is namelijk een uitermate vermakelijke film met zowel spionage- als thrillerelementen en verrassend genoeg veel humor. De grappen en komische voorvallen komen vooral van de heerlijk schmierende Harbour, als de zwaar getatoeëerde en minstens zo zwaar getraumatiseerde Red Guardian. Johansson krijgt alle ruimte om meer diepgang aan een intrigerend personage toe te voegen en krijgt ijzersterk tegenspel van Pugh. Ze dragen samen de film, ondersteund door de ervaren Weisz, Harbour en Winstone.

De plot zou in een James Bond-film niet misstaan (al balanceert de film af en toe wel op het randje van de soms potsierlijke Roger Moore Bondfilms) en lijkt keurig alle geijkte actiescènes en clichés van het genre af te werken. Wat de film echter naar een hoger plan tilt, is de rol van de familie van Natasha. Ook al is het niet haar biologische familie, met haar nepouders en nepzus heeft Natasha toch een onverbrekelijke band. ‘Black Widow’ laat duidelijk doorschemeren dat Florence Pugh een belangrijke toekomst in het Marvel-universum heeft (zie daarvoor onder andere de post-credits-scène) en maakt de voorgaande films met Johannson ook net nog een stukje beter.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 7 juli 2021
VOD-release: 6 oktober 2021 (Disney +)