Blackhat (2015)

Regie: Michael Mann | 133 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Chris Hemsworth, Leehom Wang, Wei Tang, Viola Davis, Andy On, Christian Borle, Tyson Chak, Brandon Molale, Danny Burstein, Abhi Sinha, Jason Butler Harner, Manny Montana, Spencer Garrett, Shi Liang, Kan Mok, David McKinney, Sophia Santi, Muscle Marquez, Victor Chi, Peter Jae

Regisseur Michael Mann staat bekend om zijn visueel aantrekkelijke films. De mooifilmer streeft niet zozeer naar het spektakel, maar des te meer naar sfeer. Dat Mann het niet zoekt in lege special effects of betekenisloze beeldvoering is bewonderenswaardig. De doeltreffende ambiance die hij weet op te wekken komt voort uit zijn vermogen om effectief in zijn onderwerpen te kruipen. In zijn visualisatie weet hij merkbaar subculturen, onzichtbare mensen en geografisch bijzondere locaties tot leven te wekken. In films als ‘Heat’ (1995), ‘Collateral’ (2004) en ‘Miami Vice’ (2006) levert dat attractieve plaatjes op, die de tekortkomingen in het verhaal goed kunnen maskeren. Want persoonsontwikkeling is voor Mann veelvuldig het ondergeschoven kindje.

In ‘Blackhat’ is dat niet anders. Mann opent ook hier zijn stilistische trukendoos. De film is opgenomen in soft focus, met een grote scherptediepte en veel verschillende handheldcamerabewegingen en -afstanden. Hij is bovendien niet beschroomd om ongewone cameraperspectieven en slow motion te gebruiken. De fraaie kaders zijn als gevolg altijd in beweging. De hippe esthetiek kijkt lekker weg, ook omdat het goed aansluit bij het actie-thrillergenre. Alle stijltechnieken worden dan ook meteen in de openingssequentie van ‘Blackhat’ ingezet.

De film vangt aan in een Chinese kerncentrale. Het lijkt een alledaagse werkdag. Maar wanneer de camera letterlijk de computers en mechaniek van de centrale induikt, blijkt er iets afwijkends aan de gang te zijn. In snelle handelingen wordt duidelijk gemaakt dat er een groot gevaar sluimert. De scène eindigt met een aanzienlijke explosie. Acht doden zijn het gevolg. Belangrijke personages zijn tot dan toe geheel onzichtbaar.

De ontploffing is tot stand gekomen door een niet traceerbaar, raadselachtig virus. Aan digitaal veiligheidsdeskundige Chen Dawai (Leehom Wang) uit te vinden hoe dat virus daar gekomen is, met welke intentie dat gebeurd is en, van grote betekenis, wie ervoor verantwoordelijk is. Hij roept de hulp in van zijn oud-studiegenoot Nick Hathaway (een volledig verkeerd gecaste Chris Hemsworth). Eén probleem: die zit in de Verenigde Staten een gevangenisstraf van vijftien jaar uit. De computerspecialist heeft met creditcardfraude zijn vrijheid verloren. Als kort na de eerste aanslag er een tweede aanval plaatsvindt, nu is het de beurshandel in soja die met het virus wordt aangevallen, begint de tijd te dringen. Er rest geen andere keuze dan Hathaway onder strenge voorwaarden vrij te laten. De zoektocht naar de dader kan beginnen.

Alle voorwaarden voor een spannende en onderhoudende film zijn daarmee aanwezig. Maar helaas maakt ‘Blackhat’ de verwachtingen niet helemaal waar. Het tempo blijft grotendeels te laag. Niet alleen is de balans tussen plot en actie daardoor verstoord, ook weerhoudt het de film ervan de spanning flink op te voeren. Er moet zoveel informatie worden gedeeld, dat de beweging die door de beeldtaal tot stand komt nergens toe leidt. De jeugdige, hippe beeldvoering kan de zware kost maar in kleine mate bevredigend overdragen. Dat de personages in de films van Mann weinig tot geen ontwikkeling doormaken is bekend maar ook blijvend hinderlijk. Makkelijke en emotieloze achtergrondverhalen, een obligaat liefdesplotje en een trits doden. Echt persoonlijk wordt het nooit. Daarbij etaleren de Amerikaanse geheime diensten een kinderlijke naïviteit. Een NSA-medewerker die op instigatie van een e-mail een belangrijk password vervangt, is compleet belachelijk. De slotscène, tenslotte, is ronduit zwak.

Regisseur Mann heeft zich goed laten leiden door de gevaren van moderne, digitale oorlogsvoering en cyberterrorisme. Daardoor weet hij knap de wereld van hackers in te weiden. De vele research die Mann heeft gedaan is duidelijk voelbaar. Uiteindelijk uit zich dat in een licht vermakelijke, maar geenszins memorabele film. De vele tekortkomingen verraden dat de preproductiefase (scenario, casting, etc.) meer tijd had verdiend. Het onderwerp was blijkbaar zo urgent dat er net te veel haast achter is gezet. ‘Blackhat’ behoort dientengevolge tot de mindere films die de filmmaker heeft voortgebracht.

Wouter Los

Waardering: 2

Bioscooprelease: 22 januari 2015
DVD- en blu-ray-release: 3 juni 2015