Blade II (2002)

Regie: Guillermo Del Toro | 117 minuten | actie, horror, thriller | Acteurs: Wesley Snipes, Kris Kristofferson, Luke Goss, Tcheky Karyo, Ron Perlman, Norman Reedus, Leonor Valera, Daz Crawford, Danny John-Jules, Thomas Kretschmann, Rey-phillip Santos, Matt Schulze, Donnie Yen

‘Blade’ was een strakke actiefilm met een slecht script en choreografisch zeer sterke gevechtsscènes en ‘Blade II’ gaat eigenlijk verder waar het eerste deel is opgehouden. Meer gevechtsscènes, meer bloed en meer spektakel. Aangezien we vier jaar verder in de tijd zijn, zijn de draden waarmee in het eerste deel de verschillende stunts zijn uitgevoerd vervangen door computeranimatie. In het algemeen komt dit de film wel ten goede, maar een aantal scènes balanceren op het randje of zijn over de top.

De karakters uit het eerste deel hadden haat als enige drijfveer voor hun bestaan, waardoor de karakters nogal vlak overkwamen. De makers hebben de kritieken ter hand genomen en zowaar ervoor gezorgd dat Blade ook nog andere gevoelens kent. Een ware love-story, zij het een minimale, wordt ons voorgeschoteld. De overige karakters zijn ook beter uitgewerkt wat het kijkplezier alleen maar verhoogd. De schurk is dus niet alleen maar een schurk.

Blade wordt overigens neergezet als superheld. Oorspronkelijk was Blade een comic figuur uit de stal van Marvel, waar ook X-Men, Spider-Man en de Hulk vandaan komen. Alleen Blade heeft net zoals de Hulk als personage te weinig te bieden om op het witte doek als superheld door het leven te gaan. Hij heeft geen specifieke superkrachten buiten de martial arts en de verschillende technische snufjes waarmee zijn wapens zijn uitgerust.

Het script zal dus beter moeten zijn dan het script van ‘Blade’ om de aandacht van de kijker vast te blijven houden. Ten opzichte van het eerste deel is het script duidelijk verbeterd. We worden getrakteerd op meerdere plotwendingen, die niet echt gekunsteld overkomen.

Het vampierensegment waarin Blade opereert, zorgt er ook voor dat het nooit de perfecte actiefilm zal worden. De herhalingsfactor is hiervoor te hoog. Nu maar hopen dat de makers op het hoogtepunt stoppen en geen derde deel het daglicht zal zien.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 13 juni 2002