Blade Runner (1982)

Regie: Ridley Scott | 112 minuten | drama, science fiction, thriller | Acteurs: Harrison Ford, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James, Joanna Cassidy, Edward James Olmos, Sean Young, M. Emmet Walsh, William Sanderson, James Hong, Morgan Paull, Joe Turkel, Kevin Thompson, John Edward Allen, Hy Pyke

Van de film ‘Blade Runner’ bestaan er twee varianten: de film die destijds in de bioscoop uitkwam en de film die later opnieuw door Ridley Scott is samengesteld. Het grote verschil is dat de bioscoopversie actievoller is dan de Director’s Cut en gebruik maakt van een typische film noir-achtige voice-over. Dit was destijds gedaan vanwege druk vanuit de studios. Zij waren bang dat de film anders geen publiek zou trekken. Ironisch genoeg was dit ook de versie die destijds nauwelijks serieus werd genomen door critici. De Director’s Cut heeft bovengenoemde elementen vrijwel allemaal verwijderd en maakt bovendien gebruik van een geheel ander einde en heeft de film over het algemeen een meer filosofische en romantischere insteek.

De plot van ‘Blade Runner’ lijkt zeer simpel in elkaar te zitten maar is juist door de ontwikkeling een groot genoegen om te volgen. Wie alleen pure sciencefiction verwacht, komt bedrogen uit; ‘Blade Runner’ moet het vooral hebben van romantische drama, karakterinteractie en van filosofische kwesties. Hoewel dat laatste in veel films zeer lomp wordt neergezet en vaak opdringerig overkomt, is het in het geval van ‘Blade Runner’ vooral om een goed verhaal neer te zetten.

Het allereerste wat je opvalt aan ‘Blade Runner’ zijn de oogverblindend mooie speciale effecten. Wat Ridley Scott in 1982 heeft weten te presenteren als futuristisch Los Angeles is tot nu toe door weinig films overtroffen. Wanneer de film opent met een langzame fly-over van Los Angeles staat je mond open van de kwaliteit van de effecten.

De toekomst die ‘Blade Runner’ ons presenteert, wordt met goede reden vaak als voorbeeld aangehaald als een klassieke distopie. Het zal dan ook niet verwonderlijk zijn dat ‘Blade Runner’ vooral een film is van sfeer. Het regenachtige Los Angeles geeft een onheilspellend karakter aan de film en de chaos in China Town waar de film zich grotendeels afspeelt, versterkt dat alleen maar. Dankzij de onovertroffen beelden van Los Angeles in 2019 en de prachtige filmmuziek van Vangelis raak je onherroepelijk verzonken in de duisternis van Los Angeles.

De film heeft daarnaast het juiste tempo te pakken voor deze sfeer. Het is langzaam, maar elke minuut ontrafelt het verhaal zich steeds verder waardoor de film lijkt voort te bewegen als een groot log geheel richting de conclusie. Dit kan in sommige films irriterend werken, in ‘Blade Runner’ allerminst. Daarnaast heeft de film ook een goed gevoel van de afwisseling tussen sfeervolle drama en actievolle scènes en eindigt het laatste gevecht met misschien wel een van de mooiste citaten uit de filmgeschiedenis.

De rollen worden over het algemeen goed tot zeer goed gespeeld. Op de prestatie die Harrison Ford neerzet als Rick Deckard valt niets op aan te merken en hij is een genot voor het oog. Daarnaast worden de replicanten door Sean Young, Daryl Hannah en Rutger Hauer onvergetelijk neergezet.

Er zijn maar weinig films die in de buurt van perfectie komen. ‘Blade Runner’ is een van deze films. Het is dan ook jammer dat science fiction van dit kaliber niet vaker gemaakt worden.

Bertine van Hövell

Waardering: 5