Blade Runner 2049 (2017)

Recensie Blade Runner 2049Regie: Denis Villeneuve | 163 minuten | science fiction, thriller | Acteurs: Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Jared Leto, Robin Wright, Mackenzie Davis, Barkhad Abdhi, Dave Bautista, Ana de Armas, Robin Wright, Hiam Abbas, Jared Leto, Sallie Harmsen

Regisseur Denis Villeneuve is een kunstenaar, en hij zal je altijd laten weten daar niet over te twisten valt. Al zijn films zijn prachtig geschoten, bevatten vaak bedachtzame conclusies en ze verliezen nooit de karakterontwikkeling uit het oog. Zijn nieuwste creatie, ‘Blade Runner 2049′, wilde hij koste wat het kost diezelfde Villeneuve-behandeling geven. Veel andere collega’s zouden een vervolg op ‘Blade Runner’ uit 1982 namelijk geen eer aan kunnen doen. Zo bescheiden altijd, die kunstenaars.

Maar laten we eerlijk zijn: de beste man heeft een punt. De originele film (waarin zogenaamde Blade Runners jagen op niet-van-mensen-te-onderscheiden robots, genaamd Replicants) was namelijk enig in zijn soort en introduceerde een grafische stijl die sindsdien door tientallen science fiction- en anime-films is overgenomen. Ook vraagstukken over gecreëerd leven dienden zich aan en zijn de reden dat nog steeds niet alle vragen omtrent de film beantwoord zijn. Behalve de stijl op een interessante manier opnieuw uitvinden en eventuele onduidelijkheden uit het vorige deel beantwoorden, moest de sequel op ‘Blade Runner’ ook nog eens op zichzelf staan en nieuwe locaties, personages en conflicten introduceren. In principe standaard vereisten voor een vervolgfilm, maar in de wereld van ‘Blade Runner’ is standaard geen optie. Het niveau van het geliefde origineel moet immers gehaald en nog liever overtroffen worden, iets wat misschien één op de twintig vervolgen lukt.

Maar Villeneuve flikt het hem en schiet op ieder vlak in de roos. In samenwerking met zijn team brengt hij met ‘Blade Runner 2049’ een film uit die de kijker ontroert en aan het denken zet, in een wereld die prachtig wordt ingevuld door de gevarieerde omgevingen, kleurrijke personages en over het algemeen vol zit met coole sci-fi gadgets. En hier komt cinematograaf Roger Deakins in beeld, die de wereld van 2049 zo onder de aandacht brengt dat ieder shot niet mis zou staan in mening museum. Het is groots en realistisch, alsof het een plek is die men ooit echt zou kunnen bezoeken. Het mag bij Deakins eigenlijk geen verrassing meer zijn, hij bewijst eens te meer waarom hij één van de beste cinematografen is.

Het begint inmiddels als enkel lofzang aan te voelen, maar ook de cast en de schrijvers zijn op de top van hun kunnen. Michael Green (die eerder dit jaar ook meeschreef aan het fenomenale ‘Logan’) en Hampton Fancher (de scenarist van de eerste film) leveren een plot af waarin nieuwe en oude personages een aantal zeer interessante ontwikkelingen doormaken. Deze zijn zo talrijk en slim gevonden dat zelfs een algemene verhaalomschrijving afbreuk zou doen aan de film. Verder is Harrison Ford weer geweldig als de oude versleten Blade Runner Deckard, maar is het Ryan Gosling die de show steelt als de jonge agent K. Jared Leto spat ook van het scherm als de angstaanjagende zakenman Wallace en laat een behoorlijke impressie achter met de minimale tijd die hij op het scherm te zien is.

Al met al is ‘Blade Runner 2049’ op zijn zachtst gezegd een speciaal soort film. Fans van het origineel kijken er natuurlijk al lang naar uit, maar nieuwkomers zijn misschien wat huiverig. Het feit dat plotbeschrijvingen de film tekort kunnen doen kan dus zowel in het voordeel of in het nadeel werken. Hopelijk is het eerste meer waar, want om eerlijk te zijn is dit tweede deel ondanks de lange speelduur (2 uur en 43 minuten) toegankelijker dan zijn voorganger. En dat niet alleen, hij is ook mooier, persoonlijker en bovenal, gewoon beter. Daarmee flikt Villeneuve en zijn team het gewoon om twee jaar achter elkaar een moderne science fiction klassieker (‘Arrival’ blijft een aanrader) af te leveren. Een film gemaakt voor de eindejaarslijstjes.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 5

Bioscooprelease: 5 oktober 2017