Blair Witch (2016)

Regie: Adam Wingard | 89 minuten | horror | Acteurs: James Allen McCune, Callie Hernandez, Corbin Reid, Brandon Scott, Wes Robinson, Valorie Curry

Het frisse en met een zeer bescheiden budget gemaakte ‘The Blair Witch Project’ groeide in 1999 uit tot een onverwacht groot succes binnen het horrorgenre. In een tijd waarin CGI langzaamaan een steeds grotere rol ging spelen in de filmwereld, maakte het horrorwerkje van Daniel Myrick en Eduardo Sánchez slim gebruik van het concept found footage, een aanpak die later gretig gekopieerd zou worden door een hele hoop genregenoten. Een slimme marketingcampagne voedde zelfs geruchten dat valse politieberichten, die verspreid waren op het internet ter promotie van de film, authentiek waren.

Dankzij het realistische en rauwe karakter van de film, werd ‘The Blair Witch Project’ kort na zijn verschijning door veel mensen betiteld als een van de engste films aller tijden. Het verhaal over drie filmstudenten die met camcorders op zoek gaan naar de legende rond Elly Kedward in de bossen van Burkittsville legde de makers geen windeieren; de voor circa 25.000 dollar gemaakte prent werd een wereldwijde hit en bracht een slordige 250 miljoen dollar op.

In het vervolg, ‘Book of Shadows: Blair Witch 2’, maakte het concept van found footage plaats voor een meer conventioneel horrorformat. Geen goed idee, want de film werd zowel door het publiek als de critici maar matig gewaardeerd. Het duurde een poos, maar zeventien jaar na het origineel zag een nieuwe Blair Witchfilm het levenslicht. In ‘Blair Witch’ gaat hoofdpersoon James met een groep vrienden op zoek naar zijn verdwenen zus Heather in het bos waar de gevreesde Blair Witch zou huizen. Uitgerust met verschillende camera’s trekt het dappere gezelschap het donkere woud in, hopend op een geweldig avontuur. Maar het duurt niet lang alvorens de vier merken dat er vreemde dingen gebeuren in het bos. Gekraak, spookachtig geroep en vreemde symbolen jagen iedereen de stuipen op het lijf. Maar wat is er eigenlijk echt aan de hand?

Net als de eerste film moet ‘Blair Witch’ het vooral hebben van psychologische horror en het suggestieve concept van found footage. De schokkerige beelden laten nauwelijks zien wat er precies gebeurt, waardoor er veel aan de verbeelding van de kijker wordt overgelaten. Hoewel ‘Blair Witch’ een overduidelijke hommage is aan ‘The Blair Witch Project’, mist de film de subtiliteit en originaliteit van de grondlegger van deze horrorreeks. Er worden bijvoorbeeld beduidend meer jump scares gebruikt, beproefde stijlmiddelen die hier soms werken maar ook geregeld hun doel voorbijschieten. Ervaren kijkers merken bovendien dat het concept van found footage 17 jaar later minder goed werkt dan in de tijd toen het origineel werd uitgebracht, wat natuurlijk ook grotendeels komt doordat de filmstijl inmiddels flink is uitgemolken door Hollywood. We hebben het allemaal al eens gezien, waardoor bepaalde scènes wat clichématig aandoen.

‘Blair Witch’ slaagt er wel in om realistische karakters neer te zetten, mensen dus die geloofwaardig handelen in situaties waarin ze worden overmand door angst en paniek. Daarnaast laat regisseur Adam Wingard de cast veelvuldig gebruikmaken van betrekkelijk nieuwe filmtechnieken zoals hoofdcamera’s en drones. Dat werkt best aardig, al doet de betere kwaliteit en scherpte van moderne camera’s (vage beelden waarop je amper iets ziet zijn vaak het effectiefst) soms afbreuk aan het minimalistische karakter en mysteriegehalte van de film. Het slot van ‘Blair Witch’ is beklemmend en behoorlijk angstaanjagend, wat ervoor zorgt dat de liefhebber van de betere horrorfilm toch met een gematigd tevreden gevoel achterblijft.

‘Blair Witch’ is nou niet direct een film die veel toevoegt aan de bekende heksensaga of het horrorgenre als geheel. Desondanks is het een aardige griezelproductie die genoeg vermaak en spanning biedt om je bijna anderhalf uur lang aan de buis gekluisterd te houden.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 15 september 2016