Blessed Benefit (2016)

Recensie Blessed Benefit CinemagazineRegie: Mahmoud al Massad | 83 minuten | komedie, drama | Acteurs: Ahmad Thaher, Maher Khammash, Odai Hijazi, Mahmoud al Massad, Nadim Remawi, Yasmine Mustafa

Wat maakt het genre van de gevangenisfilm zo aantrekkelijk? Ongetwijfeld zijn er al hele studies gedaan naar het antwoord op die vraag, maar met een beetje gezond verstand kom je er ook wel. Om te beginnen is een gevangenis een maatschappij op microniveau, waar sociale verhoudingen en tegenstellingen helder en overzichtelijk zijn. Voor de liefhebber van actiefilms is de gevangenisfilm een plek van knokpartijen, spectaculaire ontsnappingen en de harde strijd tussen bewaker en gevangene. De liefhebber van vrouwengevangenisfilms kent weer zijn eigen genoegens, waaronder het altijd weer tegenvallende douchegevecht.

De Jordaanse film ‘Blessed Benefit’ is een gevangeniskomedie waarin de gevangenis dienstdoet als micro-maatschappij. Hoofdpersoon is Ahmad, een vijftigplusser die eruitziet als een aan lager wal geraakte docent klassieke talen, maar in het echt als aannemer zijn geld verdient. Wanneer Ahmad voor een klein fraudegevalletje in de gevangenis komt, merkt hij al snel dat de wereld binnen de gevangenismuren net zo corrupt is als die er buiten. Zijn enige hoop is Abu Wafa, een neef die wanhopig op zoek gaat naar geld voor de borg.

‘Blessed Benefit’ speelt zich voor het grootste deel af binnen de gevangenismuren. Daar treffen we de types die we eigenlijk altijd in gevangenisfilms treffen. Een oppergevangene aan wie iedereen gehoorzaamheid is verschuldigd. Een hustler die zijn handeltje probeert te slijten. Een psychopaat die je liever niet als vijand hebt. Omdat ‘Blessed Benefit’ in de eerste plaats een komedie is, zijn de scherpe kantjes van deze typetjes afgevlakt. Iedereen heeft het wel naar zijn zin met elkaar, en de paar ruzies zijn in no time opgelost.

Ondanks dat ‘Blessed Benefit’ een komedie is, is de ondertoon ernstig genoeg. De film vertelt iets over een maatschappij waar iedere sociale en maatschappelijke laag doordesemd is van corruptie en kleine criminaliteit. Burgers, agenten, advocaten, iedereen doet mee in het grote feest van corruptie en fraude. Agenten confisqueren gestolen goederen, burgers tappen illegaal elektriciteit af en advocaten innen hun gage en doen verder niks.

‘Blessed Benefit’ is een gemoedelijke komedie met een sombere boodschap, als film vooral geschikt voor mensen die van Arabische arthouse houden. Dezelfde droge, soms droevige humor, hetzelfde kale landschap, dezelfde armoe, hetzelfde fatalisme. Weinig origineel, ook qua humor. Leuk om een keer te zien, geen ramp om te laten schieten.

Bioscooprelease: 21 september 2017