Blind Spot – Blindsone (2018)

Recensie Blind Spot CinemagazineRegie: Tuva Novotny | 98 minuten | drama | Acteurs: Pia Tjelta, Anders Baasmo Christiansen, Per Frisch, Oddgeir Thune, Nora Mathea Øien, Carl Munck, Teodor Barsnes-Simonsen, Marianne Krogh, Ellen Heyerdahl Janzon, Vilde Storetvedt, Tuva Thorgersen, Hilde Linseth Stømer

Regisseur Tuva Novotny, als actrice figurerend in ‘Eat Pray Love’, ‘Borg McEnroe’ en ‘Annihilation’, hanteert een rigoureus principe in ‘Blind Spot’. Een realtime beschrijving van het dagelijks leven van tiener Tea (Øien) eindigt na een klein half uur levensbedreigend op de Spoedeisende Hulp, waar moeder Maria (Tjelta) hysterisch reageert. Wordt er eigenlijk wel geacteerd in ‘Blind Spot’?, vraag je je af. Documentair is een verkeerde omschrijving, de handeling wordt wel degelijk dramatisch geïntensiveerd.

Niet zo extreem als bijvoorbeeld Lars von Trier doet in ‘Breaking the Waves’, daartoe ontbeert ‘Blind Spot’ het grotere verhaal. Novotny vertelt een klein, heftig verhaal, in eerste instantie dat van Maria. Terwijl de moeder door ziekenhuispersoneel wordt gekalmeerd, voltrekt het lot van Tea, om wie wij ons als kijker uiteraard bekommeren, buiten beeld. Een dramatische keuze, want een filmmaker kan anders beschikken. Wij zitten ondertussen op de huid van Maria, die hyperventileert en dan weer kalm wordt.

Beklemmend is dat, want dergelijke situaties kan een ouder zelf ook meemaken. De een zal zich vereenzelvigen; de ander zal het irriteren. Dan verhuist de camera naar de OK, met zijn klinische piepjes. De focus ligt niet op Tea, maar op de verpleger die de moeder moet inlichten over de situatie. Ook dit is een dramatische keuze die beklemt. Novotny is niet van zins de kijker gerust te stellen. Die moet angst en twijfel voelen. Bevestiging van deze veronderstelling wordt gevonden in de aankomst van de vader (Christiansen), die zijn dochter wil zien maar niet mag.

Een kwartier duurt ellenlang, maar dat is ook zo wanneer je als ouder in de empirische werkelijkheid met een dergelijke situatie wordt geconfronteerd. Moeder wordt kalm als vader flauwvalt, hier is geen sprake van doorsnee mensen. Maar je ziet het niet, want de omstandigheden zijn extreem. Wil Novotny simpelweg vertellen hoe deze mensen omgaan met extreme situaties? Ondergetekende wil meer context, iedereen zal immers anders reageren in extreme situaties. Novotny houdt het respectvol en de film ijlt na.

Jan-Kees Verschuure

VOD-release: 23 april 2020 (Picl)