Blood Brothers – Tian tang kou (2007)

Regie: Alexi Tan | 94 minuten | actie, drama, romantiek | Acteurs: Daniel Wu, Ye Liu, Shu Qi,Tony Yang, Lulu Li, Honglei Sun, Chen Chang, Jun Zhao, Zhang Dian Lun, Gao Jie, Gui Yong Xin, Zhang Li Qiu

Vorm gaat boven inhoud in dit actiespektakel à la John Woo (die de film medeproduceerde). ‘Blood Brothers’ is vooral een visueel feestje, met geweldige sets, kostuums en aantrekkelijke acteurs en actrices. Jammer genoeg blijft er weinig inhoud over als je deze laag wegpelt. Hoewel het verhaal bijna epische proporties aanneemt en het acteerwerk meer dan voldoende is, is het grootste manco in de film dat de vriendschap tussen de drie mannen nergens evident wordt. De opbloeiende liefde tussen Feng en Su Zhen bijvoorbeeld, krijgt in de aanloop naar de belevenissen van Feng en de broers Gang en Hu in Shanghai veel meer schermtijd en blijft dan ook als een waas over de gebeurtenissen hangen. Hierdoor ziet Feng er praktisch de hele film uit alsof hij heimwee naar haar heeft. De drie vrienden, allen erg verschillend in karakter, zijn voorafgaand aan het Shanghai avontuur slechts in één scène in het begin van de film samen te zien, en in die scène wordt nog het besluit genomen om het slaperige dorpje te verruilen voor een spannend leven in Shanghai, ook. Veel beter was het geweest eerst wat gebeurtenissen te tonen uit het verleden van de drie vrienden, zodat aannemelijk wordt dat de band tussen het trio net zo sterk is als men de kijker wil doen geloven.

Gang (uitstekend vertolkt door Liu Ye) is de meest ambitieuze van het stel en hij heeft er dan ook zorg voor gedragen dat ze het gaan maken in Shanghai, althans, dat is de bedoeling. Wanneer Hu een baantje als ober heeft in de beroemde Paradise Club, introduceert hij zijn broer en vriend in de club, waar maffiabaas Boss Hong de scepter heerst en de mooie Lulu (Shu Qi) optredens verzorgt. Feng (Daniel Wu) is meteen onder de indruk van de beeldschone Lulu, maar omdat zij het bezit is van Boss Hong is slechts een platonische relatie een optie en het is ook maar de vraag of hij meer wil. Lulu heeft echter een geheim dat cruciaal blijkt te zijn voor de ontwikkelingen in de film. Tijdens een latere ontmoeting waarschuwt ze Feng dat hij bij Boss Hong uit de buurt moet blijven, maar deze raad slaat hij – door toedoen van Gang, die inmiddels al toe heeft gezegd een klus voor de gangster op te knappen – in de wind. Vanaf dat moment is er geen weg meer terug en raken de drie vrienden steeds meer betrokken bij de criminele zaken van Boss Hong.

De logica ontbreekt hier en daar en motivaties van personages zijn daardoor onduidelijk. Ze handelen zoals een normaal mens in dezelfde situatie niet zou handelen. Ook lijkt de film soms perioden over te slaan, waardoor bepaalde gebeurtenissen ineens uit het niets komen vallen. Zoals bijvoorbeeld Gangs plotselinge sterke carrièregroei bij Boss Hong of het feit dat hij de plaats van de maffiabaas inneemt. Met anderhalf uur is ‘Blood Brothers’ natuurlijk ook geen lange film, maar wat extra scènes hadden de film zeker goed gedaan. Dit alles zorgt ervoor dat de kijker weinig binding heeft met de personages. De sfeer en het uiterlijk van ‘Blood Brothers’ is eigenlijk de enige troef. De actiescènes zien er goed uit en de puike cinematografie verricht wonderen. Jammer dat er niet meer aandacht aan het verhaal is geschonken, maar liefhebbers van Aziatische films en historische drama’s zullen zich echter prima vermaken bij dit regiedebuut van Alexi Tan.