Blood Conscious (2021)

Regie: Timothy Covell | 81 minuten | drama, horror | Acteurs: DeShawn White, Lenny Thomas, Oghenero Gbaje, Annette Adams-Brown, Jacklyn Collier, Nick Damici, , Lori Hammel, Jean-Remy Monnay

In een hutje op de hei zitten, het zou rustig en ontspannen moeten zijn. Maar in horrorfilms kun je je maar beter niet terugtrekken in een afgelegen vakantiehuisje. De meeste mensen die zich in horrorfilms verschansen in boshutjes, brengen het er niet levend vanaf. De voorbeelden van deze zogenaamde ‘cabin horror’ zijn legio. Denk alleen al aan de ‘Evil Dead’-trilogie van regisseur Sam Raimi. Een ander, recenter voorbeeld is ‘The Cabin in the Woods’ (2012). Ideaal voor als je maar weinig geld te besteden hebt, want voor zo’n ‘cabin horror’-film heb je natuurlijk niet veel nodig, behalve dan een geschikt vakantiehuisje in een op het oog idyllisch (maar in werkelijkheid gruwelijk) afgelegen bosgebied, een creepy killer en een stel gewillige slachtoffers. Liefst tieners of studenten die heel hard kunnen gillen en altijd precies datgene doen wat elk weldenkend mens juist níet zou doen. Voor zijn debuutfilm ‘Blood Conscious’ (2021) zocht Timothy Covell ook zo’n boshuisje op. Behalve de eerdergenoemde films, heeft hij zich duidelijk ook laten inspireren door de klassieker ‘The Thing (1982) en het werk van Jordan Peele (de neo-genreklassiekers ‘Get Out’ (2017) en ‘Us’ (2019)). Hij gebruikt slechts één locatie en een handjevol acteurs, maar weet wel van begin tot eind de spanning vast te houden én verweeft de nodige maatschappijkritiek door het verhaal heen.

Twintiger Brittney (DeShawn White) is met haar vriendje Tony (Lenny Thomas) en jongere broer Kevin (Oghenero Gbaje) onderweg naar het vakantiehuisje van haar ouders. Kevin heeft niet zo’n zin om het weekend door te brengen in het idyllische – hij zou liever rondhangen in de stad met zijn vrienden – maar afgelegen hutje aan de rand van een prachtig meer en middenin de bossen, maar hun ouders verwachten hen nou eenmaal, dus heeft hij schoorvoetend ingestemd om mee te gaan. Maar de drie hadden maar beter kunnen thuisblijven, want eenmaal aangekomen bij het vakantiehuis blijken hun ouders te zijn doodgeschoten, net als verschillende andere mensen die in de omgeving vertoefden. De schutter (Nick Damici) verschijnt al snel ten tonele. Hij is tot zijn daad gekomen omdat hij ervan overtuigd is dat de ouders van Brittney en Kevin en alle andere mensen op het park bezeten zijn door demonen. En daar verdenkt hij ook de drie jongeren van. Ze weten hem (voorlopig) weg te jagen, maar hij neemt wel hun telefoons mee. Ook hun auto is niet veilig voor hem, zodat het drietal geen kant op kan. Dan duikt er in de schemering ook nog een geheimzinnige vrouw op die claimt de massale slachting te hebben kunnen ontsnappen. Kunnen ze haar vertrouwen? En hoe overleven ze de nacht, zonder zich tegen elkaar te keren, en zonder zelf bezeten te raken door hetgeen door het bos rondspookt?

Met bescheiden middelen heeft scenarioschrijver en regisseur Timothy Covell een intense film gemaakt die slim in elkaar zit en die van meet af aan dezelfde frisheid uitademt als de films van Jordan Peele. Eenmaal in het boshuisje zet hij zijn publiek meer dan eens op het verkeerde been, zodat je blijft gissen hoe de vork nou uiteindelijk in de steel zit. Dat de hoofdrolspelers van Afro-Amerikaanse komaf zijn, wordt als volkomen vanzelfsprekend gebracht. Tegelijkertijd voel je bij elke confrontatie toch een zekere raciale spanning. Zeker op het einde, waarbij Covell niet alle vragen van een pasklaar antwoord voorziet, maar waarbij de onderhuidse spanning een hoogtepunt bereikt. Om wat tegengeluid te bieden kent de film een vleugje humor, met name dankzij het personage Kevin, innemend gespeeld door Oghenero Gbaje. ‘Blood Conscious’ is zeker niet zo’n geniale balanceeract tussen horror en komedie als ‘Get Out’, maar is daar duidelijk wel door geïnspireerd. Zo origineel, scherp en urgent als die film is dit werkje van Timothy Covell zeker niet, maar wie houdt van een flinke dosis spanning, een moordzuchtig mysterie en subtiele maatschappijkritiek zal zich met de vlotte ‘cabin horror’ van ‘Blood Conscious’ zonder twijfel prima vermaken.

Speciale vertoning: Imagine Filmfestival 2021