Blood Father (2016)

Recensie Blood Father CinemagazineRegie: Jean-François Richet | 88 minuten | actie, thriller | Acteurs: Mel Gibson, Erin Moriarty, Diego Luna, Michael Parks, William H. Macy, Miguel Sandoval, Dale Dickey, Richard Cabral, Daniel Moncada, Ryan Dorsey, Raoul Max Trujillo, Brandi Cochran, Katalina Parrish

Een recensie met een scheldwoord beginnen is not done, maar wat is de verleiding groot na het zien van ‘Blood Father’. Niet dat dit een slechte film is, integendeel zelfs, maar wat is het nondeju zonde dat Gibson zichzelf zo liet gaan. De acteur bewijst in deze actiefilm opnieuw dat hij een groots acteur is die zelf zijn grootste vijand is. Als Mad Mel meer in de pas zou lopen en de fles vaker liet staan, hadden we meer van dit soort films gehad. Zijn reputatie als mens is misschien pet, maar Gibson als acteur blijft fenomenaal. Hij, en alleen hij, tilt het middelmatige ‘Blood Father’ naar een hoger niveau.

‘Blood Father’ draait om John Link. Deze norse man heeft een roerig verleden, maar het hart op de juiste plaats. Deze eenzaat verdient de kost als tatoeëerder op een woonwagenkamp. Het sobere bestaan van deze man verandert als zijn van hem vervreemde dochter Lydia (Erin Moriarty) ineens bij hem op de stoep staat. Deze tiener wordt achtervolgd door een bende criminelen, omdat ze geld gestolen zou hebben. Pa besluit haar te helpen en daarbij komt zijn ruige achtergrond in de criminele wereld goed van pas.

John Link is een rol die voor Gibson is geschreven. Niet geheel toevallig zoeken beide mannen verlossing. Het fictieve personage bij zijn dochter en de acteur bij Hollywood en zijn fans. Regisseur Jean-François Richet verdient dikke punten voor de rake casting, want Gibson is de enige persoon die deze vlakke rol zo overtuigend en menselijk kan vertolken. Hij IS zijn personage. Zijn charisma is hij niet kwijt en het doorleefde spel trekt je direct het verhaal in.

‘Blood Father’ wordt als actiethriller verkocht, maar is in feite een roadmovie annex melodrama. De band tussen vader en dochter vormt de hoofdmoot van deze film en niet zozeer de brute shoot outs. Naast Gibson steken de andere acteurs behoorlijk schril af. Diego Luna heeft een toffe bijrol, maar verder valt het behoorlijk tegen. Moriarty is geen groots actrice, maar sleept zich er dapper doorheen. Dit is echt Gibsons plek in de spotlights.

Met een speelduur van 88 minuten is deze film compact te noemen. Vervelen doet deze productie geen moment. Liefhebbers van actiefilms kunnen deze film zeker een kans geven. Het acteerwerk is dik in orde en de actiescènes zijn vrij spaarzaam, maar oké. ‘Blood Father’ is verplichte kost voor fans van Gibson. Deze man moet weer gewoon gaan acteren!

Bioscooprelease: 8 september 2016
DVD- en blu-ray-release: 26 januari 2017