Blood Money (2017)

Recensie Blood Money CinemagazineRegie: Lucky McKee | 100 minuten | drama, thriller | Acteurs: Ellar Coltrane, Willa Fitzgerald, Jacob Artist, John Cusack, Ned Bellamy, Antonio J Bell, Johanna McGinley

De ronduit onoriginele titel is niet veelbelovend, maar de man achter deze film wel! Lucky McKee staat te boek als een zwaar onderschatte horrorregisseur. Zo blikte deze man geniale films als ‘May’ en ‘The Woman’ in. In deze producties liet hij zien meer geïnteresseerd te zijn in karakteruitdieping dan in liters bloed. Qua geweld waren de films niet kinderachtig, maar het was duidelijk dat McKee iets wilde vertellen. ‘Blood Money’ is andere kost, omdat het hier om een actiefilm gaat. Een genre waar deze regisseur geen ervaring mee heeft. Dat valt dan ook te merken…

In ‘Blood Money’ verliest een zakenman een grote som verduisterd geld in de wildernis. Drie studenten vinden het geld tijdens een kanotocht. Hun vriendschap wordt danig op de proef gesteld, als ze in de verleiding komen om het geld te houden. Ondertussen doet de eigenaar van het geld er alles aan om het terug te krijgen. Hij schuwt daarbij geen geweld en kogels.

Films in een bos waarin een jager achter mensen aanzit zijn bijna een genre op zich. je kunt ervoor kiezen om er een dikke actiefilm van te maken in de stijl van ‘Surviving The Game’ (met Ice-T) of om een ijzingwekkende thriller als het Spaanse ‘King Of The Hill’ in te blikken. McKee kiest ervoor om een saaie, vlakke en bloedeloze bende op je af te vuren. ‘Blood Money’ kenmerkt zich door plotgaten, onlogische wendingen, vlakke personages en een houterige John Cusack.

In de eighties gold Cusack als een groot acteur, maar het laatste decennium is hij in een neerwaartse spiraal beland (klinkt bekend toch, Robert De Niro?) en presteert hij ronduit matig. Als bandana-dragende killer is hij opnieuw een aanfluiting. Deze film moet je heel snel vergeten! Hopelijk vindt McKee snel zijn mojo terug, want deze uitglijder doet pijn. Zonde van tijd, geld en reputaties.

Waardering: 1

DVD-release: 11 december 2018