Blow the Man Down (2019)

Recensie Blow the Man Down CinemagazineRegie: Bridget Savage Cole, Danielle Krudy | 91 minuten | Acteurs: Sophie Lowe, Morgan Saylor, June Squibb, Marceline Hugot, Annette O’Toole, Linda Shary, Margo Martindale, Owen Burke, Skipp Sudduth, Will Brittain, Gayle Rankin, Neil Odoms, Kendray Rodriguez, Mary Coombs, Kat Palardy, Thomas Kee

Iedere stad heeft zo zijn geheimen. Ook Easter Cove, een vissersplaatsje langs de kust van Maine. Op het eerste gezicht een doorsnee stadje, met zijn roddelende bejaarden, niet al te chique bordeel, kleine vissersvloot en onvermijdelijke viswinkel. Die viswinkel wordt na de dood van hun moeder beheerd door de twee jonge zusjes Mary Beth en Priscilla Connolly. Wanneer op een avond Mary Beth een opdringerige man in paniek om zeep helpt, hebben de zussen een probleem. En een geheim.

Om het geheim een geheim te laten, moeten de zussen hard hun best doen om het lijk te verbergen en het slaperige politiekorps te misleiden. Onderwijl gebeurt er van alles in het stadje. Er wordt een lijk gevonden, er verdwijnt een fikse hoeveelheid geld en een mes duikt op dat misschien iets te maken heeft met het gevonden lijk. Misschien ook niet. Wel zeker is de sinistere rol die de uitbaatster van het plaatselijk bordeel speelt.

De mix van misdaad, drama en komedie waarmee ‘Blow the Man Down’ wordt geafficheerd lijkt onmogelijker dan hij is. Het verhaal is van het soort waarmee de gebroeders Coen en David Lynch beroemd zijn geworden. Amateur-misdadigers die zichzelf in steeds grotere nesten werken, duistere geheimen binnen een even hechte als etterende gemeenschap. Dit alles in een zwart-komische toon, hoewel er in de film nauwelijks iets grappigs gebeurt. Het drama zit hem vooral in de zusjes. Zij zijn de enige zielen binnen de gemeenschap die nog iets van onschuld hebben behouden.

Ondanks de invloed van de Coens en Lynch, is ‘Blow the Man Down’ een lekker originele film. De visuals zijn flets en realistisch, maar dat realisme wordt iedere akte onderbroken door een visserskoor dat shanties zingt, als een koor in een Griekse tragedie. Ook het verhaal, waarin steeds nieuwe elementen uiteindelijk een fraai mozaïek vormen, bevindt zich iets bezijden de realiteit.

De acteurs doen het prima, vooral Sophie Lowe en Morgan Saylor (!) als de ploeterende zusjes. Bovendien is er het fraaie decor van Maine in hartje winter en zijn we blij met de spaarzaamheid van het script, waar het verhaal de dienst uitmaakt en zijlijntjes zo goed als ontbreken. En doet het je allemaal niks, dan zijn er nog altijd de shanties om mee te brullen: Hey Ho, Blow the Man Down!

VOD-release: 20 maart 2020 (Prime Video)