Blue Crush 2 (2011)

Regie: Mike Elliott | 101 minuten | drama, romantiek, sport | Acteurs: Sharni Vinson, Elizabeth Mathis, Ben Milliken, Gideon Emery, Katharina Damm, Chris Fisher, Rodger Halston, Sasha Jackson, Patrick Lyster, Joe Vaz, Rosy Hodge, Matthew Dylan Roberts, Isa Rahman, Danielle Le Roux, Roxy Louw, Benny Ou, Leon Clingman, Heidi Palmboom, Tarryn Chudleigh, Kai Linder, Dylan Edy

Het origineel was al een niemendalletje, maar het vervolg op ‘Blue Crush’ is nóg luchtiger en leger. Waarschijnlijk was de dvd-verhuur van het eerste deel zo’n succes dat de makers besloten om een vervolg voor de dvd-markt in elkaar te flansen. Misschien was dit vervolg een moetje of een cinematografische variant van de plantsoenendienst: zolang er maar werkgelegenheid gecreëerd wordt. Hoe dan ook is ‘Blue Crush 2’ geen project waar bevlogen acteurs en regisseurs aan te pas zijn gekomen. Dit is een liefdeloos product geworden waar mooie mensen, een slap verhaal en de nieuwste badmode voorbij komen. Of je dat leuk lijkt, is aan jou. Verwacht echter geen film die indruk maakt.

‘Blue Crush 2’ gaat over Dana (Vinson). Deze blonde surfbabe heeft een slechte band met haar pa. Na een woordenwisseling besluit ze om van huis weg te lopen. De wegloopster vertrekt naar Zuid-Afrika (!) om daar tot rust te komen en te surfen. Al snel maakt ze een hoop nieuwe vriend(inn)en én vijanden. Het talent van het blondje valt niet bij de gehele lokale bevolking in de smaak…

Tja. ‘Blue Crush 2′ is een film voor tienermeiden die weinig eisen stellen aan films. Nu is deze film niet eens zo heel slecht, maar het is zo’n anonieme, saaie bedoening. Het verhaal bestaat uit clichés, tegeltjeswijsheden en een hoop zon, zee en strand. Seks niet, want dat is dan weer te heftig. De meisjes zijn stoer, sexy én slim en de jongens macho, maar stiekem ook wel erg lief. Het is een geromantiseerd beeld van de surfscene en tienerrelaties. Lekker naïef, erg Hollywoodesque en volkomen voorspelbaar.

Nu is voorspelbaarheid niet erg, maar de cast bestaat uit soapacteurs die duidelijk niet op hun talent zijn gecast, maar puur op uiterlijk. De soundtrack is zeer tenenkrommend en bestaat uit poppunkdeuntjes die voorzien zijn van het snerpende stemgeluid van een hip zangeresje. ‘Blue Crush 2’ volstaat voor de eisen van de doelgroep, maar het is een verkapte reclame voor surfen en badmode. Vind je dat tof, dan moet je deze film zeker checken. Eis je meer van een film (een verhaal, goed acteerwerk en meer inhoud bijvoorbeeld), dan moet je de makers van deze titel maar een blauwtje laten lopen.