Blue Iguana (2018)

Recensie Blue Iguana CinemagazineRegie: Hadi Hajaig | 100 minuten | actie, komedie | Acteurs: Sam Rockwell, Ben Schwartz, Amanda Donohoe, Al Weaver, Frances Barber, Phoebe Fox, Simon Callow, Peter Ferdinando, Anton Saunders, Jenny Bede, Daniel Eghan, Paul Chan, Andre Flynn, Lee Nicholas Harris, Peter Singh, Peter Polycarpou, Vic Waghorn

Sam Rockwell is een acteur die al jarenlang meedraait, veel respect krijgt van collega’s en in grote films te zien was. Toch is deze Amerikaan geen groot filmster te noemen. Affiches met zijn naam erop trekken geen hordes filmfans naar de zalen. Rockwell is om het maar eens oneerbiedig te zeggen geen Hollywood-icoon zoals Brad Pitt. Hoewel Rockwell in blockbusters als ‘Iron Man 2’ zat is hij geen postermateriaal geworden. Ligt misschien aan zijn uiterlijk en rollenkeuze. Vaak speelt de Amerikaan een bijrol of vertolkt hij een schurk die in de schaduw van de held staat. Afijn, in ‘Blue Iguana’ vertolkt onze Sam de hoofdrol. Helaas gaat ook deze productie hem niet naar de top van Hollywood katapulteren…

In ‘Blue Iguana’ draait het om de ex-gevangenen Eddie (Rockwell) en Paul (Ben Schwartz) die na hun voorwaardelijke vrijlating in een restaurant in New York werken. Echt gelukkig wordt het duo niet van hun baan. Als de Engelse advocaat Katherine Rookwood (Phoebe Fox) het etablissement binnenloopt heeft ze een bijzonder aanbod. Eddie en Paul kunnen rijk worden door een juweel – de Blue Iguana – te stelen. Dit kleinood bevindt zich in Londen. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoewel Rockwell de meeste screentijd inpikt, is de echte ster van deze film Phoebe Fox. Regisseur Hadi Hajaig heeft een sterke vrouwenrol geschreven en laat Fox schitteren als geslepen advocate. Niet dat alle mannen in ‘Blue Iguana’ dom zijn, maar feit is wel dat de dames zich als het sterke geslacht profileren in deze misdaadkomedie. De humor is lekker absurdistisch en dat geeft deze film een frisse sfeer. Hajaig probeert echt iets nieuws te doen en dat siert haar.

Rockwell doet weer waar hij het best in is: het verhaal vooruit stuwen en als acteur ten dienste van het verhaal staan. Hij maakt onderdeel uit van een groter geheel. Zo word je geen Hollywood-icoon, maar blijf je wel tot het einde der tijden houdbaar.

DVD- en blu-ray-release: 4 oktober 2018