Blue Smoke (2007)

Regie: David Carson | 91 minuten | drama, romantiek, misdaad | Acteurs: Alicia Witt, Scott Bakula, Matthew Settle, Talia Shire, Eric Keenleyside, John Reardon, Ben Ayres, Chris Fassbender, Taylor Dauphinais, David Brown, Liam Nelson, Rod Heatheringston, Chad Nobert, Peter Skagen, Daniela Vlaskali

Niet de acteurs vervullen de hoofdrol in ‘Blue Smoke’, maar vuur. In deze verfilming van de gelijknamige Nora Roberts’ roman woekert het vuur namelijk volop. Tevens is ‘Blue Smoke’ in vergelijking met Nora Roberts’ ‘Carolina Moon’ een stukje spannender te noemen. Dit is te danken aan de andere opbouw van de film. ‘Blue Smoke’ start met grimmige beelden van een hevig brandende ruimte. Daarna ben je terug in het heden en zie je dat het hoofdpersonage Reena zich opmaakt voor een beproeving.

Reena (Alicia Witt) is druk doende om haar laatste benodigde diploma te behalen om als agente brandstichtingen te kunnen onderzoeken. Hiervoor moet ze – uitgedost in een brandweerpak en een zuurstoftank op haar rug- een brandend gebouw in. Reena weet niet wat haar te wachten staat, maar wel dat ze binnen een half uur de weg naar buiten moet vinden voordat haar zuurstof op is. Anders wordt ze door de hulptroepen eruit gehaald en zakt ze voor deze praktijkoefening. Tijdens Reena’s tocht in het gebouw, krijg je veel terugblikken te zien van Reena’s verleden, wat zorgt voor een opbouwende spanning.

‘Blue Smoke’ heeft de neiging om te verzanden in de zoete romantiek, maar de nadruk op de totstandkoming van Reena’s carrière voorkomt dat de film te lichtvoetig wordt. Jammer is wel dat de romances wel wat té cliché uit de hoek komen. Tevens voltrekken de drama’s wel heel kort na elkaar ondanks de tijdspanne. Maar ‘Blue Smoke’ is alles behalve een film waarbij je in huilen uitbarst, want het bevat ook genoeg amusante stukken. Zoals de scènes waarin je timmerman Bo Goodnight (Matthew Settle) ziet. Eén voorbeeld is het moment dat hij vol euforie achter Reena’s auto blijft rennen. Maar de scène waarin de beide karakters -op een niet alledaagse manier- elkaar voor het eerst ontmoeten, spant de kroon.

Settle weet het enthousiasme van Bo’s weerzien met Reena heel amusant en aandoenlijk te vertolken. Tegenspeelster Alica Witt brengt daarentegen de vastberadenheid van haar personage goed naar voren. Witt speelt een pittige Reena en voorkomt dat het karakter te vlak wordt. Ook het vermelden waard is de vertolking van acteur Scott Bakula die gestalte geeft aan agent John Minger, Reena’s collega. Bakula weet prima de sympathie voor deze agent op te wekken.

De timing van de flashbacks in ‘Blue Smoke’ is opvallend goed voor een televisiefilm. Hierdoor loopt de spanningsboog netjes op zoals het hoort. Tot nagenoeg aan het eind blijft het dan ook geniepig onzeker of Reena erin slaagt om haar geheimzinnige pyromaan stalker te ontmaskeren. Een hoogstandje qua verhaal is het niet, toch is Nora Roberts’ ‘Blue Smoke’ interessant en leuk genoeg waardoor de negentig minuten best omvliegen.

Ans Wijngaarden