Bluf (2011)

Regie: Peter Vlemmix | 65 minuten | komedie | Acteurs: Patrick Stoof, Diede Zillinger Molenaar, Johnny de Mol, Hanna Verboom, Alex Klaasen, Steef Hupkes, Jasper Boeke, Ancilla Tilia, Ruben Brinkman, Ad van Kempen, Teun Kuilboer, Camiel Aarts, Tommy Hermans, Nettie Blanken, Margreet Boersbroek, Guus Dam, Jim de Koning, Arjan Duine, George Baker, Juda Goslinga, Femke Lakerveld, Frans Smetsers, Lisa Smit, René van Asten, Eva van der Gucht, Thomas van Montfort, Henk van Noort, Jean Voormeer, Bart de Vries

In Brabant bestaat het fenomeen ‘tonpraten’. Een lokale grappenmaker gaat in een ton staan (op een groot podium), verkleedt zichzelf als een gek typetje (à la André van Duin) en dist oude grappen op. Moppen met een baard. Dit alles wordt voorzien van een vet aangezet Brabants accent. Op de regionale zenders zijn er zelfs kampioenschappen rond dit fenomeen te zien. Veel carnavalsvierders smullen ervan, terwijl anderen de lol er niet van in zien. Je moet van oerflauwe humor en gekke bekken houden om het tonpraten te kunnen waarderen. Wat heeft dit verhaal met de film ‘Bluf’ te maken? Alles!

‘Bluf’ is een verfilming van tonpraten. Gekke typetjes en infantiele humor (stonede man springt in zijn blootje in de vijver) domineren dit debuut. De link met Brabant is onmiskenbaar, omdat het verhaal zich afspeelt in Oirschot. De hoofdrol is weggelegd voor Patrick Stoof die de dommige Paolo neerzet. Deze Paolo is een dikke, ijdele man die zijn geld verdiend als ‘PR-Man van Oirschot’. Dat houdt in dat hij mensen lastig valt met zijn boertige gedrag en af en toe een prijs binnenhengelt met motorcrosswedstrijden. De schuchtere Jimmy, vertolkt door Diede Zillinger-Molenaar, houdt Paolo op het rechte pad en fungeert als zijn geweten. Met de komst van een nieuwe burgemeester verandert het leven van de PR-man op slag. Hij verliest alles en probeert samen met Jimmy geld te verdienen met het opzetten van illegale pokertoernooien.

Brabant is hip, dankzij het succes van ‘New Kids’ en de distributeur van ‘Bluf’ probeert daar met de strategische release net tussen de bioscooprelease en de DVD-release van die film in, op in te spelen. Waar ‘New Kids’ compromisloos en over de top zijn, speelt ‘Bluf’ het wel erg op safe. De ‘grappen’ zijn belegen en kinderlijk. Eigenlijk is dit een dorpsklucht die op dvd is gezet. Dat er bekende namen aan dit project hebben meegewerkt, moet de trekpleister zijn. Zo komt de onvermijdelijke Johnny de Mol voorbij, is Hanna Verboom even te zien en speelt Teun Kuilboer een rolletje. Verder komen er meer bekende koppen voorbij, maar ze voegen niets toe. Stoof moet de kar trekken, maar hij heeft de pech dat Paolo een ontzettend suf typetje is. De dikke uitvreter met een hart van goud is dodelijk saai en ook nog eens onsympathiek. De sullige Jimmy mist daar weer charisma.

‘Bluf’ is een toffe film voor de familie van de cast en voor de inwoners van Oirschot die de filmploeg aan het werk hebben gezien. Houd je van onschuldige, oubollige humor en zegt komische timing je niet zoveel dan kun je deze film een kans geven. Het gebrek aan sterke grappen, het houterige spel en het trage verloop (ondanks de speelduur van 65 minuten!) voorkomt dat je met een cultklassieker te maken hebt. Deze film hoort op een regionale omroep thuis (uitgezonden op een onmenselijk tijdstip) en niet in de videotheek. De enige reden dat dit debuut op schijf is gebrand, is vanwege de hype rond Brabant. Of zou het een slinkse poging zijn om het fenomeen tonpraten op landelijk niveau onder de aandacht te brengen?

Om het in plat Brabants te verwoorden: “D’r is gin zak aon. Hedde leuk geprobird, mar helas ist ut ‘m nie geworde, jungske.”