Bollywood Hero (2009)

Regie: Diederik van Rooijen | 85 minuten | actie, drama | Acteurs: Egbert-Jan Weeber, Ishwari Bose-Bhattacharya, Ahilesh Kumar, Vijay Kadam, Rubina Rafique Qureshi, Jay Pathak

Het dilemma van menig Westerse reiziger: zij zijn arm, ik ben rijk, wat kan ik doen om te helpen? De jonge en onervaren acteur Nick komt, wanneer hij in Mumbai een rolletje mag spelen in een grote Bollywoodproductie, ook met dit dilemma te worstelen. Vooral een klein bedelend meisje, dat hem op straat blijft volgen met de vraag of hij haar kan helpen een ‘toekomst’ te geven, maakt veel indruk op Nick. Zij wordt overigens gespeeld door hetzelfde meisje dat de kleine Latika speelt in ‘Slumdog Millionaire’, de ook in Mumbai gesitueerde film die de wereld veroverde en het Westerse publiek kennis liet maken met de keiharde werkelijkheid van de extreme armoede waar een groot deel van de bevolking mee te kampen heeft.

Aanvankelijk zou de film onder de titel ‘Bollywood Love’ door Marcel Hensema geregisseerd worden, maar toen was er nog geen rekening gehouden met de onberekenbare Indiase bureaucratie, noch de enorme flexibiliteit die het vergt om in India een film op te nemen. Hensema kon in verband met andere verplichtingen het noodgedwongen uitstel niet opbrengen en droeg de regie over aan Diederik van Rooijen. Van Rooijen paste na een eerste bezoek aan India het scenario van Hensema flink aan, vooral door de enorme armoede die hij tegenkwam in Mumbai. Waar de film in eerste instantie meer gefocust zou zijn op de verhaallijn tussen acteur Nick en zijn Indiase tegenspeelster Sita en meer een liefdesverhaal met Bollywoodinvloeden zou worden, heeft Van Rooijen de nadruk verlegd naar de barre omstandigheden waarmee Nick geconfronteerd wordt en uiteindelijk zelf iets aan besluit te doen.

De problemen van de film komen waarschijnlijk voort uit bovenstaande wisselingen in scenario, regie en focus, want Van Rooijen geeft de indruk dat hij toch niet helemaal kon kiezen tussen het oorspronkelijke plan en zijn nieuwe inzichten. Nu heeft de film van alles een beetje, maar van niets genoeg. Ja genoeg Egbert-Jan Weeber, dat wel; hij is in praktisch iedere scène te vinden en vertolkt de naïeve Nick, vol goede bedoelingen maar met weinig zelfinzicht, prima. Toch maakt ook hij geen verpletterende indruk.

Verder zijn er flarden van thema’s die allemaal aangesneden worden, maar lang niet allemaal uitgewerkt, waardoor het geheel een nogal gefragmenteerde indruk maakt. Een scène met verwende backpackers, een kort intermezzo over de Hindoestaanse god Ganesha, een flard Bollywoodsymboliek, hier en daar een liedje (overigens leuk in Bollywoodstijl gedaan, compleet met kleurenfilter), Nick met schijnbare voedselvergiftiging op de wc; stuk voor stuk losse flodders, die niet veel toevoegen aan het geheel. Van Rooijen wilde te veel, te groot, en Egbert-Jan Weeber brengt alle thematiek ook in Grote Gebaren, waardoor de emotie niet altijd oprecht overkomt en alle subtiliteit ver te zoeken is.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 19 maart 2009