Boogeyman 2 (2007)

Regie: Jeff Betancourt | 89 minuten | horror | Acteurs: Danielle Savre, Matt Cohen, Chrissy Griffith, Mae Whitman, Johnny Simmons, Michael Graziadei, David Gallagher, Renée O’Connor, Tobin Bell, Lesli Margherita, Jarrod Bailey, Sammi Hanratty, Lucas Fleischer, Suzanne Jamieson, Tom Lenk, Kelly Walker

‘Boogeyman 2’ is een vervolg op ‘Boogeyman’ die in 2005 slechts enkele weken in de Nederlandse bioscopen gedraaid heeft. Het feit dat ‘Boogeyman’ zo slecht ontvangen werd door pers en publiek, weerhield productiemaatschappij Ghost House Pictures er niet van een tweede deel op de markt te brengen. Ghost House Pictures, in 2002 opgericht door Sam Raimi en Robert G. Tapert, gaat er prat op de engste en griezeligste films uit te brengen. Zo zijn zij verantwoordelijk voor onder andere ‘The Messengers’, ‘The Grudge 2’ en ’30 Days of Night’. Niet de minst onbekende titels in het horrorgenre.

Gelukkig is ‘Boogeyman 2’ een uitzondering op de regel dat sequels per definitie slechter zijn dan het origineel, want deze rechtstreeks op dvd verschenen titel slaagt er op alle fronten in zijn roemloze voorganger te overtreffen. Weliswaar wordt het bovennatuurlijke van ‘Boogeyman’ helemaal losgelaten, en vervalt ‘Boogeyman 2’ al gauw in het moorden volgens het slasher-principe, maar de spanning en beklemmendheid van de film is voelbaar. Hiervoor worden niet alleen de bekende schrikeffecten ingezet, die je aan voelt komen, maar je toch doen schrikken, ook de onheilspellende muziek speelt een belangrijke rol. De naargeestige omgeving van de inrichting waarin deze horror zich afspeelt doet ook zijn werk. De sombere gangen waar vele deuren op uit komen (en waarachter dus veel kwaad kan schuilen), de griezelige kelder, de vaak niet functionerende liften, problemen met de electriciteit, het mist zijn uitwerking niet. Tel daar nog bij dat de collega-patiënten van hoofdpersoon Laura elk zo hun eigen psychische problemen hebben en dus een reden om een potentiële moordenaar te zijn en de dreiging is in elke scène concreet. Bovendien kent ‘Boogeyman 2’ een aantal geslaagde gore scènes, die weliswaar bij een gemiddelde ‘Saw’ film in het niet vallen, maar toch voor voldoende oncomfortabele gevoelens bij de kijker zullen zorgen. De special effects zien er dan ook prima uit en de meeste scènes zijn goed verlicht, hetgeen ook een verademing is vergeleken bij genregenoten. Het camerawerk is nogal bibberig, iets dat een trend lijkt te worden. Het irriteert niet, maar dat is meer aan de kijker om uit te maken of je hier tegen kunt of niet.

De op het moment van releasen van de film vrijwel onbekende cast leeft zich prima in hun rol en weten hun angsten en frustraties overtuigend te brengen. Geen van de personages werken echt op je zenuwen, wat op zich innovatief genoemd mag worden. Om ze nu sympathiek te noemen is het andere uiterste, maar ze zijn in ieder geval niet zo dom als in soortgelijke tienerslashers. Tobin Bell (‘Saw’) zit in een handjevol scènes als Dr. Mitchell Allen, hoofd van de psychiatrische afdeling en acteert op de automatische piloot. Zijn rol is min of meer van belang, omdat zijn personage ooit Tim Jenssen (uit de eerste ‘Boogeyman’) heeft behandeld en dus de link is tussen de twee horrorfilms.

Hoewel ‘Boogeyman 2’ nergens vernieuwend is, eigenlijk schaamteloos voortborduurt op de slasher-revival van de jaren negentig en je de film waarschijnlijk na een uur alweer vergeten bent, is het prima vermaak voor een kleine anderhalf uur.