Book Club: The Next Chapter (2023)

Recensie Book Club: The Next Chapter CinemagazineRegie: Bill Holderman | 108 minuten | komedie, romantiek, drama | Acteurs: Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen, Mary Steenburgen, Andy Garcia, Don Johnson, Craig T. Nelson, Giancarlo Giannini, Hugh Quarshie, Vincent Riotta, Giovanni Esposito, Giampiero Judica, Vera Dragone

Van lezen word je slimmer, dat weet iedereen (althans: in ieder geval iedereen die leest). De dames uit ‘Book Club’ (2018) mogen dan al heel wat lees- en levenservaring hebben opgedaan; van bepaalde zaken hebben ze nog steeds geen kaas gegeten, zo blijkt in sequel ‘Book Club: The Next Chapter’. Na een wat obligate ‘wat-deden-we-tijdens-de-Covid_19-lockdown’ compilatie (die eigenlijk deprimerend van toon is), gaat deze Hollywoodkomedie echt van start als de dames bij Carol (Mary Steenburgen) op bezoek komen. Aanvankelijk om een boek te bespreken, maar zoals het de vriendinnen betaamt gaat het gesprek al snel over andere zaken. Carol haalt herinneringen op aan de Italië-reis die ze in hun jonge jaren ooit zouden maken, tot het leven ze op de hielen zat en de plannen in duigen vielen. Carol is ervan overtuigd dat nú de tijd is om die trip te maken, maar Diane, Vivian en Sharon hebben bezwaren.

Maar natuurlijk worden die bezwaren al gauw van de tafel geveegd en kan de reis beginnen. Eindbestemming: Toscane. Thema: een vrijgezellenfeest, want wat niemand voor mogelijk had gehouden, zijzelf wellicht nog het minst: Vivian (Jane Fonda) gaat écht trouwen met Arthur (Don Johnson). Wat volgt zijn verwachte en onverwachte gebeurtenissen: overspringende vonken tussen knappe Italianen en onze heldinnen, het weerzien met een oude vlam, grappen over fanny packs en gestolen bagage. Via Rome en Venetië komen de vriendinnen uiteindelijk toch in Toscane aan, onderwijl heel wat over elkaar en zichzelf lerend.

Dat is meteen ook de kracht van ‘Book Club: The Next Chapter’: de actrices spelen karakters die heel waarschijnlijk dicht bij zichzelf liggen, ze hoeven er in ieder geval niet diep voor te gaan. De vriendschap (en het plezier) voelt oprecht, maar ook de romantische scènes doen niet geforceerd aan. De levensadviezen die ze elkaar geven zijn gemeend en mag iedereen eigenlijk ter harte nemen. Ging ‘Book Club’ nog in op seksuele issues van vrouwen van middelbare leeftijd, dat is in deze sequel wel wat minder. Vivian en Arthur sms-en elkaar wat over lingerie en Carol beleeft een suggestief in beeld gebrachte avond met een kok (maar dat blijkt puur onschuldig te zijn) en er is wat gepraat over de geslachtsdelen van de in Rome staande naakte beelden. De enige die echt aan haar seksuele trekken komt is Sharon, maar afgezien van een schommelend bootje in Venetië, uitgelopen mascara en een wild kapsel zien we daar niets van terug. Niet dat de film dat nodig heeft overigens.

‘Book Club: The Next Chapter’ heeft op wat referenties naar The Alchemist van Paulo Coelho maar weinig met boeken te maken, wel met het verschil tussen het lot en je eigen geluk maken. Het is in ieder geval een genot om deze doorgewinterde actrices weer in deze rollen te zien, evenals hun filmliefdes, Andy Garcia, Craig T. Nelson en Don Johnson. Mochten ze op willen draven voor nóg een hoofdstuk, is dat alleen maar toe te juichen.

Bioscooprelease: 11 mei 2023
VOD-release: 9 augustus 2023
DVD-release: 9 augustus 2023