Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000)

Regie: Joe Berlinger | 90 minuten | horror, thriller | Acteurs: Kim Director, Jeffrey Donovan, Erica Leerhsen, Tristine Skyler, Stephen Barker Turner, Kurt Loder, Chuck Scarborough, Bruce Reed, Lynda Millard, Deb Burgoyne, Andrea Cox, Joe Berlinger, Sara Phillips, Lanny Flaherty, Pete Burris

Wat een leuk begin: alle vragen die overblijven na ‘The Blair Witch Project’ worden binnen vijf minuten beantwoord. Het mysterie wordt ontrafeld door bewoners van het beruchte dorp: de internetsite die zo goed past bij de film is nep, de legende is zomaar een verhaal en de jongeren hebben alles verzonnen. Volgens de inwoners is er niet aan de hand in de bossen in Black Hills rond Burkittsville. Het liefst zien zij de duizenden filmfans die het dorp bezoeken zo snel mogelijk vertrekken. Dat zit er niet in: al snel worden de eerste rondleidingen georganiseerd.

Vier jongeren maken opnieuw een tour door de bossen rond Burkittsville. Deze keer niet om aan een schoolopdracht te voldoen. De jongeren willen weten wat er is gebeurd met hun voorgangers. Eigenlijk geloven ze niet in de gruwelijke verhalen: een heks is volgens hen maar bijgeloof. Met drank, drugs en camera’s trekken ze onder begeleiding van tourleider Jeff Patterson de bossen in: puur voor de spanning. Al snel blijkt echter dat zij hun conclusies te vroeg hebben getrokken. Al na de eerste nacht gebeuren er onverklaarbare dingen. Al het researchwerk ligt in witte snippers verspreid door het bos en de videobanden zijn verstopt.

Jammer dat het niet bij deel één blijft: de manier van filmen was nieuw en veel kijkers hadden hun vraagtekens bij het thema. Is er nu echt iets aan de hand of niet? Wie besloot op de website te kijken werd niet veel wijzer want ook die site is heel realistisch. Maar nu, na deel twee, blijft er niets over van dat mysterie. De manier van filmen wordt uitgemolken en scènes lijken veel op die van andere commerciële horrors. Een groep jongeren worden belaagd in het bos: hoe vaak is dat niet het thema van de horrorfilm? De vijf personages zijn overigens niet erg origineel. Alle stereotiepen zijn aanwezig: het gevoelige meisje, haar nuchtere vriend, het vreemde onvoorspelbare gothic meisje, de man die alleen geld wil verdienen en de vrouw die de legende wel geloofd, denkt dat ze zelf een heks is en contact wil met de Blair Witch.

Echt eng of vies is deze film niet, eigenlijk is het niet eens een horror. ‘Book of Shadows: Blair Witch 2’ gaat over de vorige film: er worden dingen uitgelegd. Er wordt te veel weggegeven en de hoofdrolspelers komen niet geloofwaardig en natuurlijk over. Jammer: het eerste deel was sterk en origineel en ‘Book of Shadows: Blair Witch 2’ kan daar gewoon niet aan tippen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 2 november 2000