Bordello of Blood (1996)

Regie: Gilbert Adler | 87 minuten | horror, komedie | Acteurs: John Kassir, Dennis Miller, Erika Eleniak, Angie Everhart, Chris Sarandon, Corey Feldman, Aubrey Morris, Phil Fondacaro, William Sadler, Kiara Hunter, Leslie Ann Phillips, Juliet Reagh, Eli Gabay, Matt Hill, Eric Keenleyside. Kim Kondrashoff, Robert Munic, Gary Starr, Robin Douglas, Dorian Joe Clark, Raqvinder Toor, Robert Rozen

‘Bordello of Blood’ is na ‘Demon Knight’ de tweede film in een ‘Tales From the Crypt’ serie. Het begin ziet er veelbelovend uit. De opstanding van een eeuwenoude vrouwelijke vampier, de slachtoffers die ze met de nodige bloederigheid maakt met de daarbij gepaard gaande speciale effecten… in elk geval een leuke voorbode voor wat komen gaat. Tegelijkertijd blijkt ook, door de humor die er in het de ontwikkelingen zijn verwerkt, en door de tussentijdse verschijning van de ‘cryptkeeper’ en zijn maat, dat het een en ander niet al te geloofwaardig is en ook niet bepaald serieus genomen moet worden.

En de lijn die in de openingsscène wordt gehanteerd wordt door regisseur Adler vastgehouden. Snel wordt dan ook duidelijk dat het hier een horrorkomedie betreft. Door de enigszins onzinnige taferelen die voorbijkomen in combinatie met de nodige komische en dubbelzinnige uitspraken en dialogen en de al dan niet morbide humor die in diverse situaties voorkomt. Niet dat een en ander ten koste gaat van de spanning in datgene wat voorbijkomt. We volgen privé detective Dennis Miller op zijn speurtocht naar de verdwenen Caleb Verdoux. Het brengt hem naar een plaatselijk bordeel in de kelder van een mortuarium. Wel een nogal opmerkelijke en ongebruikelijke plaats voor een bordeel, maar het belet tal van geïnteresseerden niet om hun weg naar dit lijkenhuis te vinden, tot genoegen van de daar aanwezige vrouwelijke vampiers die naar hartenlust hun bloeddorst op diverse bezoekers botvieren. Tal van gewelddadige confrontaties waarin met deze en gene hardhandig wordt afgerekend zijn dan ook het gevolg. Door de humoristische insteek wordt het daarbij nergens ijzingwekkend eng, maar door de vormgeving van de gebeurtenissen weet Adler zonder moeite de aandacht vast te houden.

Ook omdat er tal van geslaagde speciale effecten de revue passeren, zowel wanneer de vampiers hun slachtoffers maken als wanneer er meerdere van hen zelf ten onder gaan: wat uitgerukte harten, wat hak- en spietswerk, onthoofdingen, in vlammen opgaande en exploderende vampiers… kwalitatief niet altijd even hoogstaand, maar het komt met de nodige bloederigheid in zodanig ruime mate voorbij dat zowel de vampier- als horrorliefhebber het zal weten te waarderen. Hetzelfde geldt voor de overdaad aan vrouwelijk naakt dat bij de meeste mannelijke kijkers ongetwijfeld in goede aarde zal vallen. De conclusie zal zijn dat Adler met zijn insteek met deze ‘Bordello of Blood’ het nodige geslaagd vermaak heeft te bieden.

Minpunten zijn misschien de onlogischheden en onzinnigheden, de wat al te simpele verhaallijnen en het her en der iets te langzaam aanwezige tempo. Ook voert regisseur Adler zijn humoristische insteek af en toe te ver door, tot het punt dat de film de kant van een horrorsatire opgaat. Ook de voornamelijk platte karakters lijken daarin te passen. Aan de andere kant zal bij een film als dit niet gewacht worden op diepgaande karakterstudies of verregaande karakterontwikkelingen. Binnen de insteek van deze film dan ook verdienstelijk werk van de diverse betrokkenen. Een keurig optreden van Dennis Miller als de ietwat arrogante en sarcastische privé detective Rafe Guttman. Ook aardig werk van Erika Eleniak als de naar haar broer op zoek zijnde Katherine Verdoux. Een glansrol van Chris Sarandon als de televisiedominee, compleet met vakkundig vormgegeven bizar gedrag als hij zijn gelovigen toespreekt. Eveneens een glansrol van Angie Everhart als de verleidelijke maar ook gevaar uitstralende Lilith, leidster der vampiers in dit verhaal. Ook een kort, maar degelijk optreden van de voor vele horrorfans niet onbekende Corey Feldman als de in het bordeel verdwenen Caleb Verdoux, hoewel een langer optreden van zijn kant wel welkom was geweest.

Al met al heeft regisseur Adler met zijn film een op meerdere onderdelen geslaagde luchtige horrorkomedie afgeleverd. Wellicht niet de beste horrorkomedie ooit, maar leuk en vermakelijk is het meestentijds allemaal wel. Een film die zichzelf verder duidelijk niet al te serieus neemt, ook als zodanig bekeken moet worden en waarbij niet al teveel nagedacht moet worden. En in dat geval is het nodige entertainment bij ‘Bordello of Blood’ gegarandeerd.

Frans Buitendijk