Borderline – Hyacinth (1998)

Regie: Dale Trevillion | 91 minuten | actie, thriller | Acteurs: Martin Kove, Sonia Satra, Trent Bross, Mercedes Colon, Brad Koepenick, Sam Chew JR., Larry Thomas, Ernie Misko, Buck Kartalin, Rafael Martinez, Perry Renolds, William Katt

Bij een film over slavenhandel en dierensmokkel verwacht je een spannend verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit om het brein hierachter te ontmaskeren. ‘Borderline’ (ook wel bekend als ‘Hyacinth’) biedt hiertoe niet zoveel mogelijkheden. Deze recht-toe recht-aan film vraagt namelijk aan de kijker een dubbele blik op de film. Enerzijds moet er niet te veel worden geanalyseerd en moet het verhaal eenvoudig worden geïnterpreteerd. Doet de kijker dit niet, dan zijn er veel hiaten en onduidelijkheden. Anderzijds moet juist met een diepgravende blik worden gekeken, omdat anders de verhaallijn verloren kan raken, omdat deze bedolven wordt onder toegevoegde elementen die het geheel spannender moeten maken, en bovendien moeten zorgen voor een niet-standaard thriller. Daarbij is eigenlijk van het begin af aan al duidelijk wie de dader is.

De karakters uit de film zijn eenvoudig gekozen. Twee vriendinnen, waarvan één van beiden vriendelijk en bezorgd is, en de andere vriendin meer het wilde type vertolkt, met een daarbij horend ruig leven. Hetzelfde kan worden gesteld over de twee mannelijke hoofdrolspelers. Hier hebben we het maken met een keurige, brave politieman en een altijd dronken, stalkend gedrag vertonend, louche man. Tegenstander in de film is een clichématige, charmante slechterik. De “wilde” vriendin valt voor hem, maar moet deze liefde met de dood bekopen. Hoewel de moord wordt neergezet als een ongeluk, geloven haar vrienden dit niet. Zij gaan alles in het werk stellen om de waarheid boven tafel te krijgen. Tijdens deze zoektocht worden een aantal thrillerelementen gebruikt om het verhaal spanning te geven. Zo zijn er veel scènes in een donkere loods, zijn de nodige deuren gesloten en toegangen geblokkeerd, is er een onverwachte overval, en worden her en der wat personen vastgebonden, bedreigd en omgekocht.

Door het gebrek aan goede dialoog, de weinig uitgewerkte karakters en een verhaalstructuur die geen uitdaging biedt, is de spanning die de kijker ervaart erg matig. Dat het verhaal gaat om smokkel en verkoop van zeldzame, exotische vogels is leuk gekozen en geeft het geheel wat originaliteit. Dat hier ook nog een weinig uitgewerkte fractie van slavenhandel aan wordt toegevoegd, is compleet overbodig. Gelukkig is de casting van de film niet slecht, wordt er niet heel slecht geacteerd en is er ook goede muziek aan de film toegevoegd. Hierdoor valt het geheel nog wel mee. De film is geen aanrader, maar wel prima uit te kijken. Als ‘Hyacinth’ wat meer interessante karakters had gekend, zoals bijvoorbeeld de vogeldeskundige die zich als echte liefhebber ook graag als een vogel beschildert en uitdost, en het bedrog en verraad in de film een meer prominente rol had gekregen, zou deze waarschijnlijk iets beter uit de verf zijn gekomen.

Sharon Vonk