Bordertown (2006)

Regie: Gregory Nava | 99 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Jennifer Lopez, Antonio Banderas, Martin Sheen, Sonia Braga, Maya Zapata, Dave Colon, Kate del Castillo, John Norman, Irineo Alvarez, Richard Barela, Randall Batinkoff, Juan Diego Botto, Julio Cedillo, Peter Gonzales Falcon, Zaide Silvia Gutiérrez, Juanes, Rachael Luchero, Deborah Martinez, Rene Rivera, Teresa Ruiz, Brandon Smith, Chris Talley, Kim Thrasher, Jorge Urzua, Karolinah Villareal  

Wanneer in 1994 een vrijhandelsverdrag in werking treedt tussen de VS en Mexico, vestigt een groot aantal Amerikaanse bedrijven zich in de Mexicaanse grensstad Juarez. Voor de hand liggend motief is de aanwezigheid van goedkope arbeidskrachten. In de jaren die volgen kent de stad een explosieve groei, en met die groei komen de onvermijdelijke problemen. Langs de rand van de stad verschijnen sloppenwijken terwijl drugsdealers, prostituees en mensensmokkelaars een ruime klandizie opbouwen in de meer dan anderhalf miljoen inwoners tellende omgeving. Zij treffen het daarbij dat de lokale politie er alles aan doet om haar lamlendige reputatie waar te maken.

Juarez is buiten Mexico vooral bekend vanwege het bizarre feit dat er sinds 1994 meer dan 300 jonge vrouwen zijn verkracht en vermoord. Daarbij gaat het vaak om fabrieksmeisjes uit de sloppenwijken. Bij het onderzoek naar de moorden laat de Mexicaanse politie zich weer eens van haar slechtste kant zien. Zij belooft van alles en komt niets na. Anno 2007 is er nog altijd geen einde gekomen aan de moorden. Het lijkt het er bovendien op dat het zaakje veel gecompliceerder is en veel meer stinkt dan aanvankelijk werd gedacht. Tegelijk ziet het er niet naar uit dat de Mexicaanse overheid zich ooit zal interesseren voor de vrouwen van Juarez.

Wie zich wel voor die vrouwen interesseert, is regisseur Gregory Nava. Helaas is diens ‘Bordertown’, een film over de gebeurtenissen in de grensstad, beslist geen meevaller. Het verhaal – beetje thriller, beetje sociaal drama, beetje politiek commentaar – schiet alle kanten uit en weet nooit maat te houden. Zo wordt de heldin voorzien van trauma, oude vlam, nieuwe vlam, lastige chef, sympathieke medestrijdster en Mexicaanse beschermelinge; de ellende van de inheemse bevolking wordt geïllustreerd aan de hand van mensensmokkel, het afbranden van een sloppenwijk en het geestdodende werk in de fabriek. En dat zijn nog maar de zijlijntjes. Door het overschot aan informatie en de telkens veranderende richting verliest de film iedere samenhang, diepgang of focus.

Ander probleem is het gebrek aan fijnzinnigheid. De film is in alle opzichten lomp, wat niet zozeer ligt aan de gebeurtenissen zelf als aan de overdreven uitwerking. De openingssequentie spreek wat dat betreft boekdelen. Hierin zien we hoe een jonge vrouw eerst in een steeg wordt achternagezeten, vervolgens wordt belaagd door een buschauffeur, waarna ze bij het verlaten van de bus wordt gegrepen door een groepje mannen. Ze wordt verkracht, geslagen, gewurgd, nog eens geslagen en uiteindelijk begraven onder het Mexicaanse zand. En dan hebben we het hier over een overlevende…

De aanwezigheid van sterren als Banderas en Lopez is niet voldoende om die gebreken te compenseren, al zijn sommige scènes best spannend en zijn er wat rake uitspraken over de relatie tussen grote bedrijven en de media. Maar na afloop overheerst vooral de indruk dat de film net zo’n rommeltje is als de stad zelf. Dat vorm en inhoud één zijn, mag in dit geval geen troost heten. Waar een krachtige roep om aandacht gewenst was, komt ‘Bordertown’ niet verder dan wat onsamenhangend gepiep.

Meer informatie over de situatie in Juarez kun je vinden op de website van Stichting Hester (www.hester.nu). Deze stichting werd opgericht door de familie van Hester van Nierop, een Nederlandse architecte die in 1998 in Juarez is vermoord. De stichting houdt zich bezig met hulp aan nabestaanden en met de strijd tegen het op vrouwen gerichte geweld in Juarez.

Henny Wouters

Waardering: 2

Bioscooprelease: 30 augustus 2007