Born Romantic (2000)
Regie: David Kane | 93 minuten | komedie | Acteurs: Craig Ferguson, Ian Hart, Jane Horrocks, Adrian Lester, Catherine McCormack, Jimi Mistry, David Morrissey, Olivia Williams, Kenneth Cranham, John Thomson, Paddy Considine, Hermione Norris, Sally Phillips, Jessica Hynes, Martin Savage, Louise Delamere, Jose Ordones Fernando de Souza, Tony Maudsley, Mel Raido, Ashley Walters, Victoria Willing
In de intro van ‘Born Romantic’ zijn stellen te zien die harmonieus en met veel plezier salsa dansen. Het is een ironisch contrast met het relationele gestuntel op en buiten de dansvloer dat door regisseur David Kane in de rest van de film wordt getoond.
De eerste van drie variaties op het thema ‘jongen en meisje ontmoeten elkaar’ zijn Frankie (Craig Ferguson) en de biseksuele Eleanor (Olivia Williams). Zij went gaandeweg aan hem, zoals je ook aan een aanhoudende kiespijn kan wennen. Frankie zit vast aan een onverkoopbaar scheef huis, en daardoor aan zijn ex Carolanne (Hermione Norris). Hermione is Karen uit de serie ‘Cold Feet’, een serie met – verrassing – drie uiteenlopende typen relaties. Leuk in ‘Born Romantic’ is de scène waarin Frankie Eleanor voor zich probeert te winnen door als een Italiaanse crooner het nummer ‘L.O.V.E.’ te zingen in zijn eigen, verlopen nachtclub.
De vrouw van het tweede stel, Mo (Jane Horrocks), is een ‘easy lay’: ze heeft met iedereen in salsa club ‘El Corazon’ geslapen. Een herkenbare figuur voor wie langer rondkijkt in salsa clubs in de Randstad. Het is allemaal de schuld van Fergus (David Morrisey), die haar lang geleden vreselijk heeft gekwetst. Hij ontdekt echter tijdens een reünie nog steeds van haar te houden; hij begint vervolgens een speurtocht naar Mo. Eenmaal gevonden, merkt Fergus dat bij dansen en relaties timing belangrijk is.
Jocelyn (Catherine McCormack) en Eddie (Jimi Mistry) leven in de onderwereld van de dood en de misdaad. Zij is een hypochondrische neuroot, die zich het meest op haar gemak voelt op de begraafplaats waar ze graven verzorgt. Hij is een slecht voorbereide kruimeldief met chloroform als wapen.
De drie mannen maken uiteindelijk duidelijk zich te willen binden door zich op te geven voor dansles, door het opofferen van een gitaar, of door de belofte op het rechte pad te blijven. De dansleraar Ernesto brengt hen helaas niet voorbij het beginnersniveau wat houding en techniek betreft. Geen ingewikkelde Cubaanse casino-draaien, en gek genoeg ook geen romantische bolero.
De lijm tussen alle personages is de taxichauffeur Jimmy (Adrian Lester), een biechtvader voor zijn klanten. Zo geeft hij Fergus de tip waar hij Mo kan vinden. Zelf moet hij zijn jaren eerder gestorven vrouw juist meer loslaten. Als dit is gelukt, legt hij symbolisch zijn trouwring op haar graf. En gaat naar ‘El Corazon’ voor een nieuwe liefde.
‘Born Romantic’ is sympathiek, maar overtuigt niet helemaal. Jocelyn en Eddie zijn als excentriek duo plichtmatig ingekleurd. En waarom slaat de bliksem in bij Eddie? Meer in detail, het is onwaarschijnlijk dat Fergus Mo voor de allereerste keer ten dans vraagt op het lastige ‘Yamule Mao’ van Joe Arroyo. Blijf echter luisteren bij de aftiteling en geniet van een cha-cha-cha versie van ‘Yes Sir, I Can Boogie’.
Roberto Tjin