Boss Level (2021)

Recensie Boss Level CinemagazineRegie: Joe Carnahan | 100 minuten | actie, komedie | Acteurs: Frank Grillo, Mel Gibson, Naomi Watts, Will Sasso, Annabelle Wallis, Sheaun McKinney, Selina Lo, Michelle Yeoh, Ken Jeong, Meadow Williams, Mathilde Ollivier, Rio Grillo, Armida Lopez, Buster Reeves, Eric Etebari, Quinton ‘Rampage’ Jackson

Regisseur Joe Carnahan brak in 2002 door met de grimmige no-budget thriller ‘Narc’ en sindsdien is hij non-stop bezig met het inblikken van harde (‘The Grey’) dan wel kolderieke actiefilms (‘Smokin’ Aces’). Met ‘Boss Level’ heeft hij een film in de laatste categorie gemaakt. In deze lekker overdreven geweldsfilm gaat Carnahan volledig over de top en heeft hij met de casting van Frank Grillo in de hoofdrol een gouden zet gedaan.

In ‘Boss Level’ gaat het niet al te best met Roy Pulver (Frank Grillo). Deze gepensioneerde special forces veteraan sterft namelijk om de dag erna opnieuw wakker te worden. Onze ijzervreter bevindt zich in een tijdlus. Elke dag moet hij opnieuw uitvogelen wie hem vermoord heeft en waarom. Het einddoel is om de moordenaar te stoppen voordat deze Roy omlegt. Door de moordenaar te doden, kan Roy weer ‘verder’ leven.

Het eerste kwartier van ‘Boss Level’ zet direct de toon. De energie waarmee Carnahan zijn film opent, werkt erg aanstekelijk. Het is lekker lomp en overdreven en daardoor zeer genietbaar. Grillo heeft duidelijk veel lol en zit er lekker in. Deze rol is hem op het lijf geschreven en hopelijk volgen een aantal vervolgdelen en zien we Roy Pulver vaker in actie. Na de eerste vijftien minuten kiest Carnahan voor wat meer diepgang en wil hij zijn personages verder uitdiepen. Begrijpelijk, maar jammer. Het tempo gaat er namelijk direct uit en het wachten op de volgende kolderieke actiescène duurt daardoor (te) lang.

De humor en het losse spel van Grillo vergoeden gelukkig veel. Ook is het leuk om Mel Gibson en Naomi Watts weer eens te zien. Helaas krijgen ze te weinig te doen. ‘Boss Level’ is op zijn best als er geknald en geknokt wordt. Helaas is de balans zoek als Carnahan ineens een quasi-dramatische richting inslaat en je moet wachten op de volgende geweldsuitbarsting. ‘Boss Level’ is een leuke film, die echter geweldig had kunnen zijn als de regisseur voor een meer rechtlijnig pad koos. Meer schieten was in dit geval echt meer genieten geworden.

DVD- en blu-ray-release: 11 juni 2021