Bottoms (2023)

Regie: Emma Seligman | 91 minuten | komedie | Acteurs: Rachel Sennott, Ayo Edebiri, Ruby Cruz, Havana Rose Liu, Kaia Gerber, Nicholas Galitzine, Miles Fowler, Marshawn Lynch, Dagmara Dominczyk, Punkie Johnson, Zamani Wilder, Summer Joy Campbell, Virginia Tucker, Wayne Pére

2023 is het jaar van de wederopstanding van de zoals in Amerika genoemde ‘R-rated’ komedie. Films als ‘No Hard Feelings’ en ‘Anyone But You’ zijn erg populair en ‘Bottoms’ hoort ook zeker in dit lijstje thuis.

Rachel Sennott en Ayo Edebiri spelen twee lesbische vriendinnen die graag voor het eerst met een meisje naar bed willen, en dan wel met twee populaire cheerleaders. Om dit te bewerkstelligen richten ze een vechtersclub op, net zo een als in de iconische film ‘Fight Club’ van David Fincher. Naarmate de film vordert, vallen de meiden van de ene bizarre situatie in de andere.

Naast deze bizarre voorbode heeft de film heeft ook een dieperliggende laag. Het is een satire op het typische Amerikaanse High School archetype zoals de populaire cheerleaders en arrogante maar mateloos populaire American Football-spelers. Deze satire is niet subtiel, maar compleet over de top. En het werkt. Dit zie je voornamelijk terug in de megapopulaire American Football-speler Jeff. Hij wordt geadoreerd door de leerlingen en leraren, iets wat voor hilarische momenten zorgt. Deze kritische toon krijgt echter, bewust, nooit de bovenhand. ‘Bottoms’ is boven alles een absolute komedie. Toch brengt ‘Bottoms’ zeker ook iets nieuws binnen het genre van de tienerkomedie. Het bevat twee queer hoofdpersonages, iets wat helaas niet vaak gebeurd.

De cast zit vol met opkomend talent. Rachel Sennott en Ayo Edebiri horen tot de grootste talenten van het moment en hun klik spat van het scherm. Ruby Cruz, Havana Rose Liu, Kaia Gerber en Nicholas Galitzine zijn ook uiterst goed gecast in hun karakters van verschillende typische High School personages.

Regisseuse en tevens schrijfster van de film, Emma Seligman, levert met haar tweede speelfilm weer een voltreffer af. Na eerder het uitstekende ‘Shiva Baby’, ook met Rachel Sennott, is ‘Bottoms’ uiterst geslaagd. Met scherpe humor, soms over de top chaotische scènes en een uitstekende cast is ‘Bottoms’ een film om buikpijn van het lachen van te krijgen.

Tom Holtackers

VOD-release: 21 november 2023 (Prime Video)