Botvieren (2018)

Recensie Botvieren CinemagazineRegie: Elise Eetesonne | 5 minuten | korte film, drama, animatie | Originele stemmencast: Nikki Deras, Jeroen Blom, Andy Fontyn

Gelukkig bestaan ze nog: filmmakers die hun hele ziel en zaligheid in een stopmotion project stoppen. ‘Botvieren’ is zo’n project, waarbij de figuurtjes en sets uitsluitend bestaan omdat iemand ze met de hand heeft gemaakt. Elise Eetesonne, student aan het Royal Institute for Theatre Cinema & Sound in Brussel, maakte haar masterfilm ‘Botvieren’ (2018) volgens de onweerstaanbare stopmotion animatietechniek. Het scenario van ‘Botvieren’ is van Lotte Lola Vermeer.

Ellenlange wachtlijsten, hoge kosten, ondoorzichtige regels omtrent vergoedingen door zorgverzekeraars. Er is een hoop mis met de geestelijke gezondheidszorg en ‘Botvieren’ geeft daar subtiel commentaar op. Hoofdpersoontje van deze korte film is Sara, een jonge vrouw die een wachtkamer instapt, hopend op een spoedige behandeling. Vergeleken met de andere mensen in de wachtkamer is er uiterlijk echter niets ernstigs met haar aan de hand, dus laat de arts haar wachten. Wanneer Sara daar achter komt, neemt ze een drastische maatregel.

‘Botvieren’ is kort, maar wie tussen de regels door kan lezen, begrijpt de subtiele boodschap. Iemand met een psychische stoornis kan net zo ziek, of misschien zelfs wel zieker zijn, als iemand met een lichamelijke aandoening. Don’t judge a book by its cover, dus, of liever: heb helemaal geen vooroordelen, zeker niet als het op ziektes aankomt. De figuurtjes in ‘Botvieren’ zijn van stof, vilt of wol en daardoor doet de film denken aan het werk van bijvoorbeeld de Vlaamse Emma de Swaef en Marc James Roels (‘This Magnificent Cake!’, ‘Oh Willy…’), of de Nederlandse Mascha Halberstad (‘Zwanger’, ‘Munya in mij’) of Nina Gantz (‘Edmond’). Maar Elise Eetesonne toont in deze film genoeg eigenzinnigheid om van ‘Botvieren’ een mooi visitekaartje te maken.

DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019 (Selected Shorts #26: De beste Vlaamse kortfilms)