Bouwdorp (2014)

Regie: Margien Rogaar | 90 minuten | drama, familie | Acteurs: Kees Nieuwerf, Julian Ras, Bart Reuten, Nijs Vermin, Yuri van Dam, Tijn Ras, Moos van der Meulen, Noah de Nooij, Stefan Perrier, Amy Kitchiner, Jeroen de Man, Mara van Vlijmen, Joep van der Geest, Roeland Fernhout, Maria Kraakman, Iwan Walhain, Carola Arons, Bert Luppes

Over vriendschap zijn al heel wat woorden gezegd, liedjes gezongen, boeken geschreven en films gemaakt. Het is een onuitputtelijk en dankbaar onderwerp. In Telefilm ‘Bouwdorp’ komt een jarenlange vriendschap tussen twee nu twaalfjarige jongens onder hoge druk te staan. Overleeft de hechte band van Ziggy en Bas de ruzie of scheiden hun wegen zich voorgoed?

Elk jaar wordt er in de woonplaats van Ziggy (Kees Nieuwerf) en Bas (Julian Ras) ‘Bouwdorp’ georganiseerd. Een week lang staat het leven van de jeugdige deelnemers in het teken van hutten bouwen. Er is materiaal, je mag je fantasie gebruiken én je doet het natuurlijk samen met je beste vrienden of vriendinnen. Er is een prijs voor de hoogste hut en Ziggy en Bas mogen deze prijs al jaren op hun naam schrijven. Ook dit jaar zijn ze vast van plan om te winnen. Het wordt serieus aangepakt, Ziggy is druk bezig met een bouwtekening en samen hebben ze in het bos nabij de locatie stevige balken verstopt, zodat ze geheid weer bovenaan zullen eindigen. Maar na de zomervakantie zullen hun dagen toch anders zijn. Na de basisschool gaat Ziggy namelijk naar het gymnasium, terwijl Bas, die veel meer moeite met leren heeft, een andere opleiding gaat doen. Bas heeft de indruk dat zijn vader het jammer vindt dat hij niet zo slim is. Wanneer bij de repetities voor de schoolmusical ook nog eens blijkt dat Ziggy Elena, op wie Bas al tijden stiekem verliefd is, wel heel erg leuk vindt, begint er bij Bas iets van weerstand te ontstaan. Die twijfel aan hun vriendschap wordt gevoed door een groepje raddraaiers bij Ziggy en Bas in de klas, die Ziggy pesten met zijn hoofdrol in de musical en zijn vermeende afhankelijkheid van Bas. Ook tijdens Bouwdorp gaan die pesterijen door, ze worden van kwaad tot erger, en Bas trekt al snel meer naar de rotjongens toe. Ziggy is verbijsterd: wat is er met Bas gebeurd? Hoe krijgt hij zijn vriend terug? En… wil hij dat nog wel?

Tijs van Marle (onder andere ‘Mees Kees’, ‘Verliefd op Ibiza’) schreef het meeslepende scenario van ‘Bouwdorp’. Als kijker zit je met stijgende verbazing te kijken naar hoe makkelijk een kleine onenigheid escaleert tot een ruzie van heuse oorlogsproporties en hoe gemakkelijk de ouders – die notabene met elkaar bevriend zijn – over de problemen van hun kroost heen stappen. Opvoeden is met recht een hele kunst, zo blijkt maar weer en er zijn situaties waar je als ouder niet alleen tussen de regels door moet lezen, maar ook nog geen enkele misstap mag zetten om te voorkomen dat iets gigantisch uit de klauwen loopt.

Filmmaakster Margien Rogaar vertaalde het script op uitstekende wijze naar het scherm. ‘Bouwdorp’ barst uit zijn voegen van de kinderen, wat energieke scènes oplevert, maar de focus ligt vooral op de ruzie tussen de twee boezemvrienden. Het spel van de jonge cast is verrassend naturel en de dialogen geloofwaardig. Door de hectische montage is een achtervolging een nagelbijtende scène geworden, maar sowieso houdt ‘Bouwdorp’ de kijker continu bij de les. Leuke vondst is ook de bijzonder uitgedoste DJ (Joep van der Geest), die als een soort alwetende verteller het publiek op de hoogte houdt, maar ook Ziggy en Bas af en toe een steuntje geeft. En wat een geweldig idee, zo’n Bouwdorp! Na het zien van de zomerse beelden wil je niets liever dan als twaalfjarige in een korte broek met je vrienden een hut bouwen en dubbellikkers eten. ‘Bouwdorp’ is een spannende en vakkundig gemaakte jeugdfilm, waar kinderen (negen plus!) en volwassenen ongetwijfeld van zullen genieten.