Boy 7 (2015)

Regie: Lourens Blok | 92 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Ella-June Henrard, Tygo Gernandt, Yannick Jozefzoon, Joost Koning, Halina Reijn, Renée Soutendijk, Hans Dagelet, Menno Van Beekum, Beau Schneider, Marike van Weelden

‘Boy 7’ komt tegemoet aan de toenemende vraag naar spannende films in het young adult genre. Liefhebbers van ‘The Hunger Games’, ‘Divergent’ of ‘The Maze Runner’ kunnen in de tijd dat ze moeten wachten op een volgende sequel van hun favoriete boekverfilming met ‘Boy 7’ – dat het bij één film houdt, hun honger naar verhalen die zich afspelen in een dystopische samenleving stillen. Lourens Blok (‘The Seven of Daran’, ‘Midden in de winternacht’ en ‘Feuten het feestje’) maakt de eerste Nederlandse science fiction thriller voor jongeren.

Aan de basis van de film ligt het boek van Mirjam Mous, maar haar verhaal werd door scenarioschrijvers Marco van Geffen, Philip Delmaar en Willem Bosch flink onderhanden genomen. Zo speelt de film zich af in Nederland, wordt hoofdpersoon Sam wakker met geheugenverlies in een volle, rijdende metro, in tegenstelling tot de Sam in het boek die ergens eenzaam op een dorre grasvlakte in de buurt van Flatstaff, een fictieve plaats in de Verenigde Staten, wakker wordt. Ook Lara, die al snel in het boek niet te vertrouwen blijkt te zijn, heeft een andere rol in de film.

Wanneer Sam zich moet identificeren in de metro, en zich realiseert dat hij niet alleen weet waar hij zijn ID-kaart heeft, maar ook niet eens zijn naam weet, doet hij instinctief wat in hem opkomt: de politie neerslaan en vluchten. Ondanks dat de politie hem op de hielen zit, weet hij te ontkomen, met hulp van het meisje dat hij in de metro ook al zag. Ze geeft aan dat ook zij niet meer weet wie ze is en neemt hem mee naar een appartement. De volgende dag gaan ze iets eten. In het cafétje wordt hij herkend door een serveerster, die hem een notitieboekje, zíjn notitieboekje, geeft. In dat boekje staat in Sams handschrift wie hij is en wat er is gebeurt.

‘Boy 7’ springt behendig heen en weer tussen de gebeurtenissen in het heden en verleden. Sam blijkt onlangs als hacker iets gedaan te hebben wat op zijn zachtst gezegd de totalitaire regering tegen de borst stuit. In plaats van de gevangenisstraf, die daar normaal gesproken voor staat, ziet de regering echter wel iets in zijn capaciteiten en daarom wordt hij naar een heropvoedingsinstituut gestuurd. Daar worden zijn cybercrimetalenten verder aangescherpt en worden hem, samen met andere jonge criminelen, waaronder Lara, andere kwaliteiten aangeleerd, zoals conditietraining en vechtsporten. Sam heeft echter al snel door dat er iets niet in de haak is en samen met Lara en kamergenoot Louis probeert hij er achter te komen wát dat dan precies is.

Matthijs van de Sande Bakhuyzen kan prima doorgaan voor de geteisterde Boy 7. Hij maakt zijn verwarring invoelbaar. Ook Halina Reijn en Tygo Gernandt zijn degelijk. De fotografie is fraai en de locaties (de film werd opgenomen in Boedapest) leveren een unheimische sfeer op. Er is voldoende actie en door het straffe tempo blijft de kijker continu bij de les. Jammer genoeg kent het scenario, waarin een aantal genreclichés niet ontbreken, nogal wat plotgaten. Dat maakt het voor het inlevingsvermogen wat moeilijker. Daarnaast blijven de personages onuitgewerkt. Het romantische subplotje over Sam en Lara had beter achterwege gelaten kunnen worden (zeker omdat het in een ronduit bespottelijke reddingsscène resulteert). ‘Boy 7’ is een aardige science fiction thriller, die de doelgroep vast zal vermaken, maar buiten de doelgroep geen hoge ogen zal scoren.

Bioscooprelease: 19 februari 2015
VOD-release: 23 juni 2015
DVD- en blu-ray-release: 23 juni 2015