Boy A (2008)

Regie: John Crowley | 100 minuten | drama | Acteurs: Andrew Garfield, Peter Mullan, Siobhan Finneran, Alfie Owen, Victoria Brazier, Skye Bennett, Madeleine Rakic-Platt, Josef Altin, Dudley Brewis, Leigh Symonds, Maria Gough, Taylor Doherty, Jeremy Swift, Shaun Evans, Carlene Hansom, Katie Lyons

In de categorie authentiek Brits realisme is de laatste jaren veel talent te bespeuren, getuige de thriller ‘London to Brighton’ van Paul Andrew Williams, en nu John Crowley’s ‘Boy A’, een met BAFTA Craft Awards overladen televisiedrama van Channel 4 dat het ook goed kan gaan doen in de Nederlandse filmhuizen.

‘Boy A’ is de verfilming van de gelijknamige en in Groot-Brittannië veelbesproken roman van Jonathan Triggell. Een verlegen jongen heeft gezeten voor moord op een klasgenote – zo blijkt later, maar ‘Boy A’ laat ons blanco kennismaken met de twintiger, die erg zijn best doet te integreren in de maatschappij. Jack is een goedzak en wordt om die reden door collega’s en liefje Michelle (Katie Lyons) honderd procent vertrouwd.

Sentimentaliteit wordt ons gelukkig bespaard, want Andrew Garfield (‘The Other Boleyn Girl’) maakt tegelijkertijd de onrust voelbaar: Jack is een sociopaat en heeft het moeilijk. Die slaat een keer door, denk je al snel. Maar Crowley kiest honderd procent voor de goedheid en de rehabilitatie van de jongen – net als reclasseringsambtenaar Terry, die als vader ook wel wat in te halen heeft. Moedig van de makers, maar ook weer niet. We krijgen immers weinig te weten over hetgeen Eric in de gevangenis bracht- ondanks de vele flashbacks – en raken zelfs aan het twijfelen of hij wel een moord gepleegd heeft.

Het zij zo. De worsteling van Jack, daar gaat ‘Boy A’ over. Sleutel in het succes is zonder twijfel het acteren van Garfield; je raakt als kijker zo met Jack begaan dat hij bij wijze van spreken wel iemand om zeep zou kunnen helpen. Garfield is een groot talent en de filmisch begaafde Crowley had nog wel wat meer kunnen focussen op het personage Jack – ontroerend verbeeld. Het einde kan ons minder bekoren; Crowley haalt de ontknoping uit een zwakke subplot met Terry en diens zoon, maar de acteerprestatie van Andrew Garfield staat als een paal boven water. Voor de liefhebbers van Mike Leigh en Ian McEwan.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 13 november 2008