Boyhood (2014)

Regie: Richard Linklater | 163 minuten | drama | Acteurs: Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke, Lorelei Linklater, Tamara Jolaine, Zoe Graham, Sam Dillon, Nick Krause, Shane Graham

Met ‘Boyhood’ maakt Richard Linklater een schitterende ode aan de jongensjaren. De ‘Before-regisseur’ weet met zijn herkenbare realistische stijl wederom de juiste snaar te raken. In maar liefst twaalf jaar is deze uitzonderlijke film opgenomen. Het geduld dat hierbij komt kijken betaalt zich uit in een hele bijzondere, fijne en intieme film.

Mason (Ellar Coltrane) is vijf jaar oud als de film begint. Samen met zijn moeder (Patricia Arquette) en zus Samantha (Lorelei Linklater) betreedt hij de weg naar het volwassendom. Gedurende ruim tweeëneenhalf uur wordt de kijker meegenomen in de complete jeugd van Mason. Dit mondt uit in een feest van herkenning. Alle belangrijke, vreugdevolle, gênante en leerzame ervaringen die een jongvolwassene in zijn of haar reis naar zelfstandigheid tegenkomt zijn in ‘Boyhood’ opgenomen. Maar hierin ligt niet direct de kracht van de film, juist in alle ‘normale’ momenten leren we Mason het best kennen. Juist in deze dagelijkse gesprekken aan de ontbijttafel of discussies over klusjes in huis komt de brille van Linklater naar voren. De spitsvondigheid van de dialogen en de dynamiek van het spel zitten tegen het geniale aan.

De vorming van een identiteit als mens is een meer dan interessant thema dat al in ontelbaar aantal films, series en boeken is opgenomen. Maar ‘Boyhood’ lijkt al het voorgaande in één klap te overstemmen. De zorgvuldigheid en virtuositeit waarmee dit thema aangepakt wordt heeft een uniek resultaat, de film leert je namelijk dingen over je eigen ontwikkeling kennen die je zelf nog niet eens wist. De verschillende fases waar Mason door heen gaat zijn een spiegel – een even mooie als confronterende spiegel.

Dat de film over twaalf jaar is opgenomen betekent dat de unieke situatie ontstaat waarbij de acteurs en de wereld ook daadwerkelijk een grote verandering ondergaan. Ellar Coltrane krijgt langzaamaan een baard, de tamagotchi’s worden ingeruild voor moderne spelcomputers en de economische crisis komt om de hoek kijken. ‘Boyhood’ laat op onnavolgbare wijze zien hoe de wereld om Mason heen verandert. Maar ook hoe Mason zijn weg vindt in deze wereld en hoe hij daarin langzaamaan tot bloei komt.

De liefde en devotie van de makers voor het project is in elk shot terug te zien. ‘Boyhood’ is namelijk een nieuw pareltje in het toch al imposante CV van Richard Linklater. Met dit prachtige project wordt de standaard voor het maken van een dergelijke film met twaalf jaar verschoven, een standaard die Linklater over een paar jaar waarschijnlijk weer een nieuwe dimensie in blaast.

Robin Zwaan

Waardering: 5

Bioscooprelease: 31 juli 2014