Brandstof (2022)

Recensie Brandstof CinemagazineRegie: Bo van der Meer, Roswitha de Boer-Zuiderveen | 25 minuten | documentaire | Met: Barbara, Deborah, Dominique, Gosse, Ollie, Tim, Zoë Love Smith

Jong zijn en een burn-out hebben, voor veel mensen klinkt dit misschien nog onlogisch in de oren. Want jonge mensen barsten van energie toch? Je hebt geen last van ouderdomskwaaltjes, je kunt nachten achter elkaar uitgaan, dus hoe kan een jongere nu opgebrand zijn? Vergis je niet: jongeren blijken de grootste bevolkingsgroep te zijn met kans op een burn-out. Dat is niet zo gek: je staat aan het begin van je (school)carrière, je wordt geacht sociaal te zijn, te sporten, een relatie te hebben, een (bij)baan te hebben. De verwachtingen zijn hoog en, zo zegt één van de geïnterviewde ervaringsdeskundigen: “iedereen zit in hetzelfde schuitje, dus je gaat je toch aan anderen meten. Als zij dit allemaal kunnen, moet het jou toch ook lukken?”

De waarheid is voor de geïnterviewde jongeren in ‘Brandstof’ helaas anders. Regisseurs Bo van der Meer en Roswitha de Boer-Zuiderveen zetten zes jonge mensen voor de camera en laten hen hun verhaal doen. Dat levert mooie, emotionele en rake observaties op. Herkenbaar ook, voor wie de nare ziekte zelf of van dichtbij heeft meegemaakt. De overprikkeling, dat eenvoudige taken als aankleden en douchen gewoon niet meer gaan, paniekaanvallen op onverwachte momenten… Een burn-out hebben is niet “binnen een paar maanden heel Videoland uithebben”, een burn-out is hard werken, jezelf tegenkomen en je grenzen opnieuw moeten bepalen en misschien wel een andere richting kiezen in je leven.

Naast de eenvoudig lijkende close-ups, waarbij de camera echter zo dicht op de huid zit, dat elke spier die vertrekt een extra lading krijgt in het kader van wat er gezegd wordt, zien we in ‘Brandstof’ mooie, bijna sprookjesachtige beelden van een muur vol lampen, waarvoor actrice Zoë Love Smith (‘Forever Rich’, 2021) in zichzelf gekeerd een onbelichte kant van burn-out laat zien. En daarmee geven de makers tussen de regels door een fraaie boodschap mee: psychische aandoeningen zie je niet aan de buitenkant.

‘Brandstof’ is een korte documentaire, die dankzij Teledoc Campus het licht ziet. Teledoc Campus is het project waarmee CoBO, NPO, het Nederlands Filmfonds en het NPO-fonds jonge regisseurs en producenten sinds 2013 de gelegenheid bieden ervaring op te doen met het maken van cinematografische documentaires.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2022
Uitzending: 4 oktober 2022, NPO2