Bratz Babyz-De Film (2006)

Regie: Davis Doi | 66 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Ashleigh Ball, Alexandra Carter, Maryke Hendrikse, Britt McKillip, Chantal Strand, Lisa Ann Beley, Ian James Corlett, Brian Drummond, Kelly Sheridan, Sam Vincent | Nederlandse stemmencast: Jannemien Cnossen, Kim Scheerder, Ingeborg Wieten, Lottie Hellingman, Kathy Meijer, Jimmy Langevel, Thijs van Aken, Pim Koopman, Rob Teeuwen, Roos Drenth

In navolging van Disneybabies, Klein Suske en Wiske en Kid Lucky kunnen jonge kijkertjes nu ook kennismaken met Bratz Babyz in een heuse film over de vier modegevoelige meisjes. Cloé, Sasha, Jade en Yasmin zijn in deze film nog maar klein, maar hoe oud ze precies zijn dat is niet duidelijk. Gezien het feit dat ze nog in een kinderstoel pap eten, melk drinken uit een flesje of tuitbeker, zou je zeggen dat ze de peuterleeftijd nog niet voorbij zijn, maar als je ze hoort praten denk je eerder dat ze rond de twaalf zijn. Ze kunnen dan wel niet veel, maar samen zetten ze toch een heel winkelcentrum op stelten.

In Amerika is het blijkbaar heel gewoon om te gaan winkelen in een groot winkelcentrum en je kind te droppen bij een crèche, waar een niet bijster capabele dame zorgt voor je kroost. Om de haverklap raakt de juf namelijk de kids kwijt, die al zwervend door de mall een aanvaring krijgen met elkaar, maar erger nog, met een treiteraar, Dwayne. Dwayne is een etterbak van het zuiverste soort, zoals deze alleen in (teken)films tegenkomen. Het per ongeluk meegebrachte hondje van de zusjes Nora en Nita (vriendinnetjes van de Bratz) wordt door hem gekidnapt en hij eist 50 euro losgeld. Hoe moeten de zes ukkies nu in een dag (!) tijd aan 50 euro komen? De meningen tussen de minidametjes zijn verdeeld en het probleem zorgt ervoor dat de Bratz over twee kampen verdeeld worden.

‘Bratz Babyz-de Film’ is behoorlijk doorbijten als volwassene. De (nagesynchroniseerde) stemmetjes van de personages werken je al snel op de zenuwen en het verhaal is zo onlogisch dat je je vrij gauw zult ergeren als je meekijkt met je kinderen. Voor welke doelgroep ‘Bratz Babyz-de Film’ bedoeld is, is ook niet helemaal duidelijk. Voor peuters en kleuters is het avontuur van de Bratz Babyz waarschijnlijk te snel en ingewikkeld, en de wat oudere kinderen vinden het misschien niet cool om naar peuters op tv te kijken, hoe modebewust de kleintjes ook zijn. De Bratz Babyz gedragen zich namelijk al als hun tiener-counterparts, ze dragen hippe, zelfs uitdagende kleding, zodat duidelijk is dat het er al vroeg in zat bij de meiden. Over deze sexy outfits vallen nogal wat ouders, omdat dit hun dochters een verkeerd voorbeeld zou geven (zeker gezien de leeftijd van de Bratz Babyz). Maar de film heeft natuurlijk ook nog wel positieve boodschappen, zoals geen ruzie maken met maar lief zijn voor elkaar, pesten is niet cool en het belang van vriendschap.

De tekenfilm is meer afgeraffeld dan bijvoorbeeld ‘Bratz-De Film Passion4Fashion Diamondz’. De tekeningen zijn vlakker en hoewel de kapsels van de meisjes meer opvallen dan die van de overige personages, is de markante glans uit de overige films verdwenen. Niet zo belangrijk natuurlijk, maar het is jammer dat de trend niet doorgezet werd. Ook vreemd is dat de liedjes onvertaald zijn, van het Nederlands wordt dus plotsklaps naar het Engels geswitcht, als er gezongen wordt.

Al met al is ‘Bratz Babyz-de Film’ echt alleen voor kleine meisjes die al fan zijn van het speelgoed, waarop de film gebaseerd is. Voor ouders een reden om even een uurtje iets anders te gaan doen.