Brave Story (2006)

Regie: Kôichi Chigira | 110 minuten | animatie, avontuur, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Takako Matsu, Eiji Wentz, Kirin Kiki, Takako Tokiwa, Miki Imai, Tarô Ishida, Shirô Itô, Ayako Kawasumi, Yo Oizumi, Chiwa Saito, Riet Shibata, Katsumi Takahashi, Yoshiko Tanaka

Wat krijg je als je moddervette actie vermengt met fantasievolle personages en oogstrelende beelden maar ‘vergeet’ om een verhaal toe te voegen? Het antwoord is simpel. Dan krijg je een oogstrelende maar lege film als ‘Brave Story’.

In ‘Brave Story’ draait het om Wataru, een altijd opgewekte scholier met een optimistische kijk op de wereld. Die positieve levenshouding verandert als Wataru hoort dat zijn ouders gaan scheiden. Als de moeder van onze held vervolgens doodziek wordt en de artsen weinig kunnen doen voor haar, breekt er iets in Wataru. Na een vluchtige ontmoeting met de geheimzinnige Mitsuru, krijgt hij weer hoop. Wataru besluit zijn nieuwbakken vriend te volgen naar Vision, een alternatieve wereld waar andere wetten gelden. Als het joch vijf speciale stenen vindt dan mag hij een wens doen. Uiteraard is het vinden van de sierstenen niet zo eenvoudig en zal hij zijn mystieke zwaard moeten gebruiken. Later blijkt dat Mitsuru zijn eigen agenda volgt en dubieuze methodes gebruikt die Wataru tegen de borst stuiten.

De synopsis van ‘Brave Story’ klinkt zeer interessant en eerlijk is eerlijk: ergens tussen de overdadige actiescènes zit een alleraardigst verhaal verscholen over de scheidslijn tussen kinderlijke onschuld en volwassen verdorvenheid. Ook de impact van een scheiding op jonge kinderen, wordt belicht. Helaas is ‘Brave Story’ een warrige en onsamenhangende animatiefilm geworden. Tussen alle actiescènes zit een sterk verhaal verscholen dat helaas nergens gaat leven, omdat er geen ruimte is voor karakteruitdieping.

Zelfs held Wataru blijft een vreemde voor de kijker. Je ziet een olijk manga-mannetje dat er altijd schattig en lief uitziet, maar verder weinig te bieden heeft. Wataru is een vlak personage zonder diepgang. Alleen tijdens de finale blijkt het joch over diepzinnige gedachten te beschikken die hij in statige volzinnen uit zijn mond laat vloeien. Mitsuru is een interessant (lees: geheimzinnig) personage dat een beetje diepgang kent, maar het duurt te lang voordat je kunt meeleven met de hoofdpersonages.

Het merendeel van de tijd zit je verbaasd (en gefascineerd) te kijken naar katachtige meiskes en goedlachse krokodilmannen. ‘Brave Story’ is een rariteitenkabinet van bordkarton. Een getekende ‘Star Wars’ film waar je ogen tekort komt, omdat er een stortvloed aan bizarre wezens voorbij paradeert. Het ene monster is nog buitenissiger dan de ander. Heel leuk en aardig, maar het in principe best intrigerende verhaal raakt volledig ondergesneeuwd door de nonstop-actie en vreemde wezens die alle aandacht opeisen. Het lijkt erop alsof ‘Brave Story’ oorspronkelijk bedoeld was als een animatieserie in plaats van een avondvullende bioscoopfilm. Spektakel domineert, terwijl er fragmentarisch iets van een diepzinnig verhaal te bespeuren valt.

De film dendert in sneltreinvaart aan je voorbij en neemt niet eens de tijd om alle personages fatsoenlijk aan je voor te stellen. Jammer. Toch is ‘Brave Story’ een amusante film geworden, omdat de actie er prachtig uitziet en er altijd wel iets te zien is. Zet de popcorn dus maar vast klaar.