Brawl in Cell Block 99 (2017)

Recensie Brawl in Cell Block 99 CinemagazineRegie: S. Craig Zahler | 132 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Vince Vaughn, Jennifer Carpenter, Don Johnson, Udo Kier, Marc Blucas, Don Mucciacito, Geno Segers, Victor Almanzar, Tom Guiry, Willie C. Carpenter, Mustafa Shakir, Fred Melamed, Clark Johnson, Devon Windsor, Michael Medeiros

Als oud-bokser Bradley Thomas (Vince Vaughn) zijn baan verliest terwijl zijn huwelijk op instorten staat, gaat hij als drugskoerier aan de slag. Hij wil het tij keren en ervoor zorgen dat het zijn vrouw, die het geluk in de armen van een ander zoekt, voortaan aan niets ontbreekt. Na een hevig vuurgevecht belandt Bradley echter in de gevangenis. Daar moet hij een aantal even onmogelijke als ijzingwekkende beslissingen nemen om alles te redden wat hem dierbaar is. Verder in het nauw gedreven, zoekt Bradley zijn toevlucht tot nog bruter geweld dat hem naar het gevaarlijkste deel van de gevangenis brengt: Cell Block 99.

We kennen Vince Vaughn veelal van komedies met een hoog knipooggehalte zoals ‘Old School’, ‘Wedding Crashers’ of ‘The Watch’. Maar de man heeft ook een rauwere kant. In seizoen twee van de serie “True Detective” liet Vaughn bijvoorbeeld al zien dat hij ook duistere karakterrollen prima aankan. Dat blijkt in ‘Brawl in Cell Block 99’ opnieuw. Vaughn overtuigt van begin tot eind als de in het gevang belandde ex-bokser Bradley Thomas, een complex personage. Type ruwe bolster, blanke pit, een vechtersbaas die het geweld niet uit de weg gaat, maar tegelijkertijd een liefhebbende vader en man probeert te zijn. Hoewel hij, gedreven door wanhoop, kiest voor het verkeerde pad en in de gevangenis gedwongen wordt om grof geweld te gebruiken teneinde te overleven, blijft Bradley wel altijd vasthouden aan zijn morele kompas.

De prima prestatie van Vaughn is, mede ook door een sterke supportcast, ingebed in een uitstekend uitgebalanceerde film. ‘Brawl in Cell Block 99’ slaagt er overtuigend in om de juiste balans tussen actie, drama, tragiek en realisme te vinden. Bovendien wordt dat delicate evenwicht gedurende het grootste deel van de prent bewaard. Hoewel de speelduur met ruim twee uur aanzienlijk is en het verhaal zich aanvankelijk wat langzaam ontvouwt, verveelt de film zelden. De lange looptijd biedt juist voldoende ruimte voor de broodnodige karakterontwikkeling. Het wat trage tempo van het eerste uur wordt bovendien ruimschoots goedgemaakt door een intense en spetterende grande finale.

De (overigens wel functionele) grafische actie in ‘Brawl in Cell Block 99’ zal sommige kijkers misschien afschrikken, maar wie daar doorheen kan prikken heeft met dit werk een prima film in handen. Rauw, boeiend, snoeihard en gedragen door een Vince Vaughn zoals we hem zelden eerder zagen.

Frank Heinen

DVD-release: 22 augustus 2018