Breaking Dawn (2004)

Regie: Mark Edwin Robinson | 95 minuten | drama, thriller | Acteurs: Kelly Overton, James Haven, Sarah-Jane Potts, Hank Harris, Edie McClurg, Kathryn Joosten, Isaac C. Singleton Jr., Diane Venora, Joe Morton, Dave Ruby, Cici Lau, Gregory Scott Cummins, Austin Peck, Kelly Bellini, Jennette McCurdy, Marilyn McIntyre, David C. Robinson, Peter James Smith, Wendy Worthington, Vanessa Thorpe, Susie Alexander, James Craigmiles, Stephanie Kae Panek, Paul Fleck

‘Breaking Dawn’ bewijst dat films die niet eerst in de bioscoop uitkomen toch zeker de moeite waard zijn om te bekijken. Omdat de cast van de film ook niet geheel bekend is, is het een film die je in eerste instantie misschien niet meteen op zou vallen, maar met een niet geheel voorspelbaar plot verdient ‘Breaking Dawn’ het om gezien te worden.

Kelly Overton (‘The Ring Two’) is Dawn, een medisch studente psychiatrie die haar studie erg serieus neemt. Hierdoor heeft ze geen vrienden en leeft ze enigszins geïsoleerd. Voor haar studie krijgt ze de opdracht om een diagnose vast te stellen en door te dringen in de gedachten van Don Wake die na de dood van zijn moeder geen woord meer heeft gezegd. Ze is erg gedreven om voor haar opdracht te slagen, zo gedreven dat ze boven haar bureau in grote letters heeft staan: don’t fail. Samen met het feit dat ze elke dag volgens hetzelfde schema leeft, lijkt het of de medisch studente zelf een lichte dwangneurose heeft. Vandaar misschien dat ze zich goed kan inleven in de wereld van Don Wake. Zijn wereld wordt langzamerhand haar wereld. Wat is nog waar? Hier en daar zijn sommige scènes wat vergezocht, maar je gaat je toch afvragen of er inderdaad een complot is of dat ze gewoon lijdt aan een soort burn-out.

De vergelijking met de film ‘Gothika’ met Halle Berry is snel gemaakt, maar waar ‘Gothika’ meer de thriller benadering kiest, is ‘Breaking Dawn’ meer een psychologische film. Desondanks zijn er in ‘Breaking Dawn’ heus wel een aantal schrikelementen, maar die zijn soms wat voorspelbaar.

Naast Kelly Overton zijn er nog een aantal enigszins bekende acteurs die het ‘oh ja’ gevoel oproepen. Kathryn Joosten bijvoorbeeld, die de buurvrouw speelt en die ook bekend is als buurvrouw in de serie ‘Desperate Housewives’. Verder blijkt maar weer eens dat acteren in de familie blijft. James Haven, die Don Wake speelt, is de broer van Angelina Jolie.

‘Breaking Dawn’ is geschreven en geregisseerd door een vrij jonge filmmaker, ten tijde van de release was hij 23. Deze film is dan ook zijn debuut en als je op die leeftijd een film maakt en daarin een sterke cast bij elkaar weet te krijgen, dan begint je carrière als filmmaker zeker veelbelovend.

Redactie Cinemagazine