Breaking News – Dai si gin (2004)

Regie: Johnny To | 90 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Kelly Chen, Nick Cheung, Siu-Fai Cheung, Shiu Hung Hui, Suet Lam, Richie Ren, Maggie Siu, Simon Yam, Yong You

“Is Hong Kong nog wel veilig?” is de vraag die de media bezig houdt nadat de politie er niet in geslaagd is om een groep in het wild schietende criminelen tegen te houden. Dit tot groot ongenoegen van het corps, waar men weet dat de cijfers over de criminaliteit uitstekend zijn. Maar de pers en het volk geven niets om de statistieken, zij gaan slechts af op hun gevoel. En dat gevoel wordt totaal gevormd door het beeld dat de media neerzetten. Er rest de politie dan ook niets dan te zorgen voor een ander beeld, want ‘image is everything’.

Alle propagandatrucs worden uit de kast gehaald, van een mooie persvoorlichtster tot agenten gewapend met minicamera’s. Helaas is rechercheur Cheung niet van plan dit gladde spelletje mee te spelen – hij moet en zal de schoften eigenhandig te grazen nemen. Net als de criminelen kijkt hij daarbij niet op een magazijntje kogels meer of minder, we hebben hier tenslotte te maken met een Hong Kong film, dus de bloedspatten vliegen in het rond. Om alle actie wat meer ‘cachet’ te geven, is het camerawerk lekker rommelig en niet geschikt voor zwakke magen. Terwijl de criminelen belaagd worden door Cheung en zo’n duizend agenten, besluiten ze een nieuwe kraak te zetten omdat ze menen dat het gevaarlijkste moment juist het veiligste moment is. Deze theorie blijkt niet echt te werken in de praktijk, want er is geen ontkomen meer uit het flatgebouw waar ze zitten.

Er rest de criminelen weinig dan een man en zijn twee kinderen te gijzelen. Ondertussen draait de propagandamachine van de sterke arm van de wet overuren. Maar de criminelen zijn ook niet vies van een portie psychologische oorlogvoering en gooien een filmpje op het internet waarop te zien is, dat de agenten een pijnlijke nederlaag lijden. ‘Breaking News’ krijgt nog een absurdistisch tintje als de gijzelnemers rustig een potje gaan koken, omdat ze honger hebben én omdat koken altijd rustgevend werkt. De gijzelnemer vindt dit zo speciaal, dat hij voor de gelegenheid zijn beste fles champagne opentrekt. Geconfronteerd met deze beelden, besluit de politie op hun beurt een uitgebreide lunch te serveren voor de in zeer grote getale aanwezige pers. De kijker wordt ondertussen getrakteerd op een zoetsappig muziekje.

Na al deze gekkigheid, wordt er toch overgegaan tot een inval, maar de criminelen blijken slimmer dan gedacht. Een stevige ‘shoot-out’ vindt plaats en uiteindelijk blijken de moderne telecommunicatiemiddelen minstens zulke gevaarlijke wapens als de machinegeweren en granaten. De politie zal moeten winnen als het publiek ooit weer wil geloven dat Hong Kong veilig is.

‘Breaking News’ is een aardige combinatie van actie en parodie onder het motto ‘niet alles is wat het lijkt – of juist wel?’ In de bekende Hong Kong-stijl van bijvoorbeeld John Woo is alles zwaar ‘over the top’, maar dat is geen enkel probleem voor de liefhebbers. Verwacht daarom geen diepzinnig of realistisch verhaal, wel tonnen verspilde munitie. Voor diegenen die niet houden van de Chinese films is het wachten op de Hollywood remake, want die zal niet lang uitblijven.

Boudewijn de Boe