Breaking News in Yuba County (2021)

Regie: Tate Taylor | 96 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Allison Janney, Mila Kunis, Regina Hall, Awkwafina, Wanda Sykes, Ellen Barkin, Matthew Modine, Jimmi Simpson, Keong Sim, Juliette Lewis, Clifton Collins Jr., Samira Wiley, Bridget Everett, T.C. Matherne, Dominic Burgess

Muurbloempje Sue Buttons is zo’n triest figuur dat werk, vrienden en familie haar verjaardag vergeten. Wat moet je ook met zo’n naam? Sue (Allison Janney) zit vooral in de knoop met zichzelf. Natuurlijk droomt ze, net als miljoenen Amerikanen, van een beroemd en meeslepend leven. Maar wat is haar verhaal eigenlijk voor die kostbare minuten bij een Oprah Winfrey-show? Dubbel en dwars krijgt de argeloze Sue die uitbetaald wanneer ze een schlemielige ontdekking doet in een motel en in een moment van verstandsverbijstering echtgenoot Karl (Matthew Modine) als vermist opgeeft. Dit zet een kettingreactie aan gebeurtenissen in gang die haar leven volledig verandert. Welkom in ‘Breaking News in Yuba County’: een onvervalste poging tot een azijnpissende komedie over de middenklasse aan de Amerikaanse westkust.

Regisseur Tate Taylor en scenarioschrijver Amando Idoko lepelen zoveel clichés op dat je bijna iedere stap van het verhaal kan uitspellen. Het is een halfbakken samenraapsel van droogkomische situaties uit de stal van de Coen broers, gepeperd met gewelddadige episodes uit een Tarantino-film. Het meest lijkt ‘Breaking News in Yuba County’ nog op een tweederangs rip-off van ‘Fargo’ (Joel Coen, 1996) maar dan zonder de sneeuw die sporen van onraad en misdaad bedekt. Ja, er is ook een vrouwelijke detective, Cam Harris (Regina Hall), met een scherpe neus voor stinkende zaakjes. Overigens is de detective niet zwanger, dat wordt overgelaten aan Sue’s schoonzus Jonelle (Samira Wiley), eveneens een nauwkeurig afgestelde leugendetector.

‘Breaking News in Yuba County’ mist een zachtaardige blik op de kleine burger. ‘Fargo’ is bijvoorbeeld niet ten eerste een satire maar een licht komisch drama. Daar is waar het voornamelijk fout loopt bij Taylors film. Niet zozeer bij de acteurs of het oké camerawerk (muziekkeuze is wel belabberd), maar bij het grootse verlangen om een allesverzengende satire te maken over hebzucht en narcisme, en het daaruit voortvloeiende opportunisme. Zodanig draagt de film niet het hart op de verkeerde plek, het heeft nauwelijks een kloppend hart. Het bestaat voornamelijk uit de bevestiging van vooroordelen over een media beluste samenleving. Het vergeet één van de belangrijkste onderdelen van een sterke Coen-film te kopiëren, de compassie voor personages, hoe dommig en egoïstisch ze ook zijn.

Daarbovenop manifesteert er nog een ander probleem, eentje waar regisseur Taylor en scenariste Idoko overigens weinig aan kunnen doen. Dat is het doodbloeden van de satire, aangezien de gegoede burger niet meer naar de bioscoop hoeft om te zien hoeveel absurder de werkelijkheid kan zijn dan je stoutste dromen in fictie. Je bent maar één klik verwijderd van ontelbare ‘reality’-series over de malligheid van de mens en op de online platforms vind je makkelijk je eigen Sue Buttons. Inmiddels is iedereen zo beetje getraind om te kapitaliseren op de ik en maakt het amper uit of je een gek hoedje ophebt, mits de views blijven binnenstromen. Taylor en Idoko voegen hier verder niets aan toe.

Bij de producer credits staat de gevierd Hollywoodacteur Jake Gyllenhaal die onder andere opdraafde in ‘Night Crawler’ (Dan Gilroy, 2014). Laatstgenoemde film gaat over een freelancer die journalistieke integriteit uitzonderlijk ruim interpreteert en heeft iets essentieels gemeen met ‘Breaking News in Yuba County’: de grote ontzetting over sensatiezucht in de media verbrokkelt zelf af tot gemakzuchtige sensatie op film. Taylors film heeft duidelijk een kater overgehouden aan recente gebeurtenissen in de Amerikaanse media en politiek en is vervolgens met het verkeerde been uit bed gestapt. Meedogenloos en mededogen liggen qua schrijfwijze niet bijster ver uit elkaar, wel in deze productie en bestendigt het eigenlijk alleen het eerste: nauwelijks begrip voor de Sue’s in de wereld.

Roy van Landschoot

Waardering: 2

DVD- en blu-ray-release: 25 mei 2022