Breeder (2020)

Recensie Breeder CinemagazineRegie: Jens Dahl | 107 minuten | horror, thriller | Acteurs: Sara Hjort Ditlevsen, Anders Heinrichsen, Morten Holst, Signe Egholm Olsen, Eeva Putro, Jens Andersen, David Bateson, Bengt C.W. Carlsson, Eja Rhea Mathea Due, Elvira Friis, Peter Khouri, Oksana Kniazeva, Sara Wilgaard Sinkjær, Anne Sofie Steen

‘Breeder’ van de Deense regisseur Jens Dahl is een naargeestig werkje. Het verhaal draait om een meedogenloze zakenvrouw, van origine een dierenarts, die ‘in wil grijpen’ in de evolutie. Via een biohack wil ze het verouderingsproces bij mensen omkeren. Voor dit doel worden jonge vrouwen ontvoerd, op wie experimenten worden toegepast.

De niets ontziende dokter, Isabel Ruben (Signe Egholm Olsen), heeft Thomas Lindberg (Anders Heinrichsen) als financieel adviseur voor haar onfrisse zaakjes. Als deze af en toe kanttekeningen plaatst bij het tempo waarin de ontwikkelingen plaats vinden, dreigt Ruben hem te chanteren met een geheim uit zijn nabije verleden. Het team bestaat verder uit twee sadistische ‘zware jongens’, de hond en het zwijn genoemd, die voor Ruben de rotklusjes (ontvoeren van de vrouwen, martelingen) opknappen.

Na een noodoproep van een naburige babysitter, komt de vriendin van Thomas, paardrijdster Mia (Sara Hjort Ditlevsen uit ‘Borgman’), de locatie te weten van de gruwelijke DNA-veranderfabriek. Eenmaal daar aangekomen wordt ook zij tot slachtoffer gemaakt van de experimenten. Ze belandt in een kelder, geboeid en onwetend van wat haar allemaal te wachten staat. Al gauw blijkt ze niet het enige slachtoffer. Weet zij -met de andere gevangen zittende vrouwen – op tijd te ontsnappen of zijn haar laatste uren geslagen?

Laten we even voorbij gaan aan het feit dat ‘Breeder’ voor een groot deel als decor lijkt dienen voor de martelscènes. Dat is namelijk niet het enige wat rammelt in deze horror/thriller. Het acteren houdt niet over, maar dat is te wijten aan het beperkte script. De plot laat heel wat gaten zien en ook hier geldt: waarom worden vrouwen op voorhand altijd zo dom en machteloos geportretteerd in dit soort films?

Enfin, op de karakters is dus veel aan te merken. De dokter en haar trawanten spelen zeer ééndimensionaal en ook het personage Thomas wil maar niet tot ‘leven’ komen. Vlak en totaal niet interessant. Alleen Mia’s acteerprestatie krijgt een klein applausje, maar ook zij weet ‘Breeder’ niet naar een voldoende op te trekken. De eerste 30 minuten van de film zijn hoopgevend, daarna zakt de rolprent in als een plumpudding. Het is dus best een prestatie om dit gestuntel uit te zitten. Hou je van ‘gore’ (bloedvergieten, splash-style), met andere woorden van het betere martelwerk? Dan kan dit gebroed iets voor jou zijn. Zo niet, blijf dan weg en laat niet met je ‘fokken’….

Ruud Stift

Waardering: 1.5

DVD-release: 24 februari 2021