Brice de Nice (2005)

Regie: James Huth | 98 minuten | komedie | Acteurs: Jean Dujardin, Clovis Cornillac, Élodie Bouchez, Bruno Salomone, Alexandra Lamy, François Chattot, Mathias Mlekuz, Patrick Ligardes, Isabelle Caubère, Delphine Chanéac, Antoine Duléry, Jérémie Quaegebeur, Didier Menin, Xavier Boiffier, Alexandra Fleischer, Erin Collado, Priscilla Lopes

Brice is de ‘coolste’ en enige surfer in Nice. Hij behoort tot de jetset en geeft de meest beruchte feestjes in glamourous Nice. Hijzelf adoreert de enige ‘echte’ surfhelden die hij ooit heeft gezien, namelijk de acteurs in de film ‘Point Break’. Hij droomt net als zijn filmhelden van de ultieme golf en van het ultieme meisje. Brice is een dromer in hart en nieren die, door zijn naïviteit en beschermde opvoeding, heilig gelooft dat zijn dromen ooit uit zullen komen.

Door omstandigheden raakt hij zijn status van ‘coolste’ surfheld van Nice kwijt. Zijn oude vertrouwde leventje ligt volledig aan gruzelementen. Noodgedwongen vertrekt hij naar de westkust van Frankrijk. Bij aankomst voelt hij zich totaal ontheemd, maar hij heeft nog steeds de looks van de ultieme surfheld. Met zijn gevoel voor humor liggen alle vrouwen nog steeds aan zijn voeten. Ook tussen de echte surfers is hij de held van de jonge surfertjes en wordt hij automatisch de aartsrivaal van hardcore ruige surfers. Deze mannen dragen grappige namen als Igor de Hossegor. Een bekende plaats onder surfers.

De dag nadert dat Brice zijn kunsten ten toon moet spreiden. Tijdens de grootste wedstrijd van het jaar rekent iedereen er op dat hij als absolute winnaar uit de strijd zal komen.

De grappen in de film zijn snel, gevat, absurd en over de top. Het belang van uiterlijke schijn waar de surfcommercie mee dweept, wordt op een hele lachwekkende manier op de korrel genomen. Als Brice uiteindelijk weer terug is in zijn geliefde woonplaats Nice, heeft hij geen andere keuze dan het leiden van een simpel bestaan. Ondanks alles blijft hij geloven dat zijn dromen zullen uitkomen. Tijdens Brice zijn eigen hoogtepunt in de film, vergast de maker van deze Franse komedie de kijker nog even met een paar mooie beelden.

Deze film is een absolute, grappige, relativerende must voor een ieder die bekend is met de imago-mythen waarmee het fenomeen ‘surfen’ is omgeven.

Redactie Cinemagazine