Brick Mansions (2014)

Regie: Camille Delamarre | 96 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Paul Walker, David Belle, RZA, Gouchy Boy, Catalina Denis, Ayisha Issa, Carlo Rota, Andreas Apergis, Richard Zeman, Robert Maillet, Bruce Ramsay, Frank Fontaine, Chimwemwe Miller, Bradshaw Anderson, Ryan Trudeau, Ron Lea, Carolina Bartczak

‘Brick Mansions’ zal de geschiedenis ingaan als de laatste, voltooide filmrol van Paul Walker. De acteur overleed in november 2013 bij een auto-ongeluk. Walker zal later nog te zien zijn in ‘Fast & Furious 7’, maar zijn opnames waren nog niet afgerond zodat de film aangepast moest worden. Afijn, deze ‘Brick Mansions’ is opgedragen aan de charismatische Amerikaan. Mocht Walker nog onder de levenden zijn, zou niemand zich deze film nog herinneren. Deze zwanenzang is namelijk niet zo best…

In ‘Brick Mansions’ gaat het niet goed met Detroit. In de toekomst is deze Amerikaanse stad verworden tot een wetteloos niemandsland. De politie en brandweer hebben hun handen ervan afgetrokken en de stad wordt geleid door gangster Tremaine Alexander (RZA). Lino (David Belle) vecht een eenzame strijd tegen de onderwereld en vernietigt alle drugs die hij tegenkomt. Dat valt slecht bij Alexander die daarom besluit om Lino’s ex (Catalina Denis) te ontvoeren. Als ten slotte undercover agent Damien Collier (Paul Walker)  zich met de zaak gaat bemoeien, verandert getto ‘Brick Mansions’ in een strijdtoneel.

Tja. ‘Brick Mansions’ is een remake van het in 2004 verschenen ‘Banlieue 13’. Deze Franse film speelde slim in op de ‘Parkour-hype’. David Belle bedacht een sportdiscipline waarbij je zo snel mogelijk van punt A naar B moest gaan en daarbij de omgeving moest gebruiken. Klimmen, rennen, duikelen, springen: alles is geoorloofd om de snelste tijd neer te zetten. Het oogt zeer spectaculair om Belle aan het werk te zien. Het gemak waarmee hij tegen muren oploopt, onmogelijke sprongen maakt en door autodeuren heen klautert is fenomenaal en zeer spectaculair. Toen het door Pierre Morel (die later ook ‘Taken’ inblikte) geregisseerde ‘Banlieue 13’ verscheen, had Belle een aantal trouwe volgelingen. Anno 2014 is de interesse enigszins afgenomen, maar dat doet niets af van het feit dat de stunts er ook in ‘Brick Mansion’  geweldig uitzien. Belle draaft namelijk ook op in de remake.

Helaas vormen de actiescènes met Belle het eenzame hoogtepunt van deze remake. Op een paar halfbakken autoachtervolgingen, redelijke slow motion effecten en fletse man-tegen-mangevechten na heeft deze film weinig te bieden. Het acteerwerk is zeer slap. Walker is geen groots acteur, maar steekt met kop en schouders boven de rest uit. Belle’s Engelse uitspraak was blijkbaar zo slecht dat men besloot om hem na te synchroniseren. Dat komt zeer bevreemdend over. De vrouwenrollen zijn lachwekkend. Het dieptepunt vormt een erotisch bedoelde catfight tussen de kortgerokte Denis en een in SM-pak gestoken Ayisha Issa die een lesbische schurk vertolkt. De dames worden enkel ingezet om mannelijke kijkers op vrouwelijke rondingen te trakteren. Meer niet.

Het origineel is op alle vlaken beter. De stunts zijn gaver, het acteerwerk (ook dat van Belle) is beter en het verhaal is boeiender. Scenarioschrijver Luc Besson is verantwoordelijk voor het origineel en de remake. Dit was duidelijk een haastklus en helaas een van de laatste klussen van Walker. Jammer. De Amerikaan had beter verdiend.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 8 mei 2014
DVD- en blu-ray-release: 12 september 2014