Bride Flight – Bruidsvlucht (2008)

Regie: Ben Sombogaart | 130 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Karina Smulders, Anna Drijver, Elise Schaap, Waldemar Torenstra, Willeke van Ammelrooy, Petra Laseur, Pleuni Touw, Rutger Hauer Marc Klein Essink, Rawiri Paratene, Mischa Hulshof, Mattijn Hartemink, Walter Bart

‘Bride Flight’ begint met het heden. Gelijk in de openingsscène van ‘Bride Flight’ maakt Rutger Hauer zijn opwachting als de oude avonturier Frank. Je ziet hem onder meer in een bloedrode jeep over een landgoed rijden, dat gedomineerd wordt door wijnranken. Het is Frank blijkbaar goed vergaan… of niet? Hauers aanwezigheid in de film is miniem. Desondanks laat de acteur een behoorlijke indruk achter. De mimiek van Hauer is namelijk nog steeds van grote klasse; wat zeer sterk tot zijn recht komt bij de scènes waar Frank geen enkele dialoog voert.

Maar de werkelijke sterren van ‘Bride Flight’ zijn Waldemar Torenstra en Karina Smulders. Voordat er enig lijfelijk contact is tussen Frank en Ada, springen de vonken er al vanaf. Torenstra brengt bijvoorbeeld als Frank duidelijk de passie voor Ada over met zijn ogen als hij naast haar zit in het vliegtuig. Smulders weet de schuchterheid en de innerlijke twijfel van Ada heel natuurlijk te spelen. De scène waarin Ada uit het vliegtuig stormt in een bruidsjurk en Frank haar achterna rent klinkt op papier misschien theatraal, maar is filmisch ontroerend in beeld gebracht.

Maar behalve Torenstra en Smulders zit het met de rest van de cast ook dik in orde. Elise Schaap die haar speelfilmdebuut maakt als de jonge Marjorie, zet haar personage vermakelijk neer. Ook al is het karakter best serieus, geeft Schaap goede sarcastische intonaties aan de opmerkingen van Marjorie. Bijvoorbeeld als ze in het vliegtuig de dikke witte wolkenlaag ontdekt die boven Nieuw-Zeeland hangt en haar verontwaardiging erover uitspreekt: “Ik dacht dat het in Nieuw- Zeeland altijd mooi weer was.” De knappe en excentrieke Esther wordt met verve door Anna Drijver neergezet. Wellicht heeft ze iets kunnen putten uit haar verleden als model, aangezien Esther een zwak heeft voor mode en zich uitdost in opvallende jurken.

Het is prijzenswaardig hoe regisseur Ben Sombogaart erin is geslaagd om de jonge en oude cast op elkaar aan te laten aansluiten. Weliswaar noemde Sombogaart de casting een moeilijk proces, maar dit heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Je herkent zonder moeite de hoofdpersonen op oudere leeftijd. Qua spel passen de kundige Pleuni Touw (Ada), Willeke van Ammelrooy (Esther), Petra Laseur (Marjorie) en Rutger Hauer (Frank) precies bij hun jongere collega’s.

Het natuurschoon in ‘Bride Flight’ is volop aanwezig, maar overschaduwt het verhaal allerminst. De speelduur van ‘Bride Flight’ is aanmerkelijk, maar je ‘vliegt’ zo door die 130 minuten heen dankzij Marieke van der Pols scenario. Bij de pakkende dialogen krijg je op sommige momenten een brok in je keel. Maar bovenal bevat ‘Bride Flight’ een aangename mengeling van drama, liefde en humor. De film is net een geoliede machine; geen moment slaat de verveling toe. ‘Bride Flight’ bezit alle potentie om in aanmerking te komen voor een Oscarnominatie van ‘Beste Buitenlandse Film’.

Ans Wijngaarden

Waardering: 5

Bioscooprelease: 16 oktober 2008