Bride Wars (2009)

Regie: Gary Winick | 90 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kate Hudson, Anne Hathaway, Candice Bergen, Bryan Greenberg, Chris Pratt, Steve Howey, Kristen Johnston, Michael Arden, Victor Slezak, Kelly Coffield, John Pankow, Zoe O’Grady, Shannon Ferber, June Diane Raphael, Charles Bernard, Emily Sarah Stikeman, Robert Capron, Kallie Mariah Tabor, Bruce Altman, Hettienne Park, Lauren Bittner, Jeremy Brothers, Rena Maliszweski, Casey Wilson, Sarah Kate Jackson, Jason Kolotouros, Paul Scheer, Andre Holland

Afgaand op het aantal scheidingen zou je het beter de meest optimistische dag kunnen noemen. Toch leeft nog altijd het cliché van de huwelijksdag als de gelukkigste dag van je leven, een cliché waarop een oneindig aantal films is gebaseerd. Zo ook de Amerikaanse chickflick ‘Bride Wars’, waarin twee hartsvriendinnen per ongeluk hun bruiloft op hetzelfde tijdstip plannen. Omdat hun leven tot dan toe draaide om de vervulling van hun bruiloftswens, wil geen van de bruiden water bij de wijn doen. Dus maken ze allerlei gemene plannetjes om elkaars bruiloft te vergallen.

Van dit uitgangspunt is vast een aardige komedie te maken, maar dat is de makers van ‘Bride Wars’ niet gelukt. De plannetjes die de dames smeden zijn flauw, vergezocht en ongeloofwaardig. Dieptepunt is een danswedstrijd in een stripclub, waar bruid 2 beter blijkt te dansen dan bruid 1. Waarom dat precies pijnlijk zou moeten zijn voor bruid 1 wordt nooit duidelijk, zoals er zoveel niet duidelijk wordt in deze komedie. Het wekt dan ook verbazing dat er drie scenaristen aan de film meeschreven (zodat je wel nieuwsgierig wordt wie van de drie verantwoordelijk is voor die ene geslaagde grap).

Helaas is het matige scenario niet het enige pijnpunt. De ongezond ogende Kate Hudson is een miscast als de dominante Liv en de drie mannelijke personages zijn volledig inwisselbaar. Sterker nog, vaak weet je niet meer welke bruidegom bij welke bruid hoort. Ook de vrouwelijke bijrollen zijn nauwelijks uitgewerkt, zodat het enige lichtpuntje Anne Hathaway is, die van haar personage tenminste nog iets weet te maken.

Wat nog de meeste irritatie wekt, is de manier waarop met het hele bruiloftsgebeuren wordt omgegaan. Volwassen vrouwen die in hysterische bakvissen veranderen zodra zij een verlovingsring in zicht krijgen. Natuurlijk wordt in ‘Bride Wars’ die hysterie soms belachelijk gemaakt, maar de toon is een stuk minder ironisch dan je zou verwachten. Zo redt deze chickflick het misschien nog net op een meidenavond, maar als man loop je hier met een grote boog omheen. En dat geldt zeker voor mannen met trouwplannen.

Bioscooprelease: 26 maart 2009