Bridget Jones’s Diary (2001)

Regie: Sharon Maguire | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Renée Zellweger, Hugh Grant, Colin Firth, Gemma Jones, Jim Broadbent, Paul Brooke, Felicity Montagu, Shirley Henderson, Sally Philips, James Callis, James Faulkner, Charmian May, Celia Imrie

Bridget Jones is een single vrouw van 32 die te veel rookt, drinkt en zichzelf te dik vindt. Haar langdurige status als vrijgezel in Londen komt haar de keel uit. Ze besluit rigoureus te stoppen met roken en drinken en probeert af te vallen. Ondertussen schrijft ze al haar belevenissen op in haar dagboek. Al snel verschijnen er twee mannen in haar leven. Haar baas, de charismatische womanizer Daniel Cleaver en Mark Darcy die ze nog uit haar kindertijd kent. Die laatste is arrogant en totaal niet geïnteresseerd, maar hij blijft op onverwachte momenten in Bridgets leven opduiken. Bridget realiseert zich met de tijd dat Mark eigenlijk wel meevalt, maar Daniel wil ook de aandacht van Bridget. Dat de twee mannen elkaar ook nog van vroeger kennen en er sprake is van oud zeer helpt de gehele situatie niet en Bridget weet al snel niet meer wat ze moet doen.

‘Bridget Jones’s Diary’ is gebaseerd op het populaire boek van Helen Fielding. Single vrouwen die van hun leven genieten, maar stiekem toch ook op zoek zijn naar een leuke man kwamen vanaf de jaren 90 steeds meer voor en Fieldings boek sluit daar goed op aan. Dat Bridget ook nog eens een antiheldin is, maakt het alleen nog maar leuker. Want de chaotische, drinkende en rokende Bridget klooit vaak maar wat aan met haar leven en dat maakt haar heel menselijk. De scène waarin haar corrigerend ondergoed wordt ontdekt door tegenspeler Hugh Grant zorgt voor genoeg hilariteit op een realistische wijze.

Voordat de film in productie ging was de grote vraag wie de op en top Britse heldin zou spelen. Toen naar buiten kwam dat Renée Zellweger haar zou spelen was er veel kritiek. Hoe zou een veel te dunne Amerikaanse nou de mollige Bridget kunnen spelen? Zellweger snoerde iedereen de mond door heel wat kilo’s aan te komen (voor Hollywoodbegrippen was ze in de film dik) zichzelf een perfect Engels accent aan te meten en iedereen van het scherm te spelen. Haar versie van Bridget Jones is niet alleen komisch en Brits maar ook sympathiek: een karakter waar genoeg vrouwen, single of niet, zich goed mee kunnen identificeren. De rollen van de twee mannen in Bridgets leven gingen naar twee bekende Britse acteurs. Hugh Grant speelt voor het eerst een gladde eikel in plaats van klungelige goedzak, een taak die hem zeer goed afgaat. Grant oogt als een vis in het water als Daniel Cleaver. Regisseuse Maguire gaf later ook toe dat het karakter van Cleaver behoorlijk lijkt op het echte karakter van Grant. De casting van Colin Firth was een inside joke. Fielding baseerde haar boek deels op de beroemde roman “Pride & Prejudice” van Jane Austen. In een BBC televisieserie “Pride & Prejudice” speelde Colin Firth de mannelijke love interest Mr. Darcy. Fielding schreef op haar beurt Mark Darcy met Colin Firth in haar achterhoofd. Dat Firth gecast zou worden als Mark Darcy was dan ook niet meer dan logisch.

Doordat het boek van Fielding in dagboek vorm is geschreven is de stem van Bridget Jones de gehele film te horen als voice-over. Deze techniek past  goed bij de film. Bridget heeft humor en haar gedachten over situaties en mensen zijn erg komisch. Over het algemeen wijkt het verhaal niet heel erg af van een standaard romantische komedie maar dat is in dit geval niet erg. De humor en het verfrissende karakter van Bridget Jones maken ‘Bridget Jones’s Diary’ tot een moderne film. Wat dat betreft past de film goed in het rijtje met andere succesvolle Britse romantische komedies als ‘Four Weddings and a Funeral’, ‘Notting Hill’ en ‘Love Actually’.

‘Bridget Jones’s Diary’ is een heerlijke romantische komedie die humor en romantiek perfect combineert. Een aanrader voor alle (single) vrouwen.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 7 juni 2001