Brighton Rock (2010)

Regie: Rowan Joffe | 111 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Sam Riley, Andrea Riseborough, Helen Mirren, John Hurt, Philip Davis, Nonso Anozie, Craig Parkinson, Andy Serkis, Sean Harris, Geoff Bell, Steven Robertson, Maurice Roëves, Steve Evets, Francis Magee, Adrian Schiller, Pauline Melville, Mona Goodwin

Het is doodzonde dat het speelfilmregiedebuut van Rowan Joffe zo anoniem op dvd is gesmeten, want deze film verdient beter. ‘Brighton Rock’ is geen gemakkelijke zit, maar de filmkijker die op zoek is naar een keiharde film met inhoud zal zich niet teleurgesteld voelen.

‘Brighton Rock’ speelt zich af in het troosteloze Britse badplaatsje Brighton. Het is het jaar 1964. De vooruitzichten zijn niet gunstig voor de gangster Pinkie (Sam Riley). De gangster smacht naar respect, maar krijgt dat niet. Zijn zoektocht naar geluk ontaardt in een hoop ellende.

Joffe baseerde zijn debuut op de gelijknamige roman uit 1938 van Graham Greene. Zijn versie van ‘Brighton Rock’ speelt zich echter af in 1964. Joffe weet de tijdsgeest soms fraai te vangen, al valt hij soms uit zijn rol en kun je eigenlijk niet opmaken in welk tijdsvak het verhaal zich afspeelt. Hinderlijk is dat niet, maar soms oogt de film zeer tijdloos en vraag je je af waarom Joffe voor de jaren 60 koos.

De grote kracht van ‘Brighton Rock’ is de sfeerzetting. De troosteloze ambiance en de sombere soundtrack scheppen een ongemakkelijke sfeer. Je voelt gewoon dat deze film niet goed kan aflopen. De personages zijn ook niet erg sympathiek. Vooral Pinkie blijkt een gewetenloze sociopaat te zijn. Riley bewijst na zijn ijzersterke vertolking van de gekwelde Joy Division-zanger Ian Curtis (te zien in Anton Corbijn’s regiedebuut ‘Control’) dat hij wel raad weet met beschadigde mensen. Het acteerwerk is beklemmend en erg sterk.

In 1947 werd de roman van Greene al verfilmd door John Boulting. Toen vertolkte een piepjonge David Attenborough de rol van Pinkie. Hoewel het verhaal in de basis hetzelfde is gebleven, heeft Joffe er toch een eigen draai aan gegeven. Beide films kunnen op eigen benen staan. Fans van inktzwarte misdaadfilms met een flinke vleug dramatiek moeten Joffe’s versie (en het origineel van Boulding) zeker zien.

DVD- en blu-ray-release: 25 april 2012