Bring It On Again (2004)

Regie: Damon Santostefano | 90 minuten | komedie, sport | Acteurs: Anne Judson-Yager, Bree Turner, Kevin Cooney, Faune A. Chambers, Bryce Johnson, Richard Lee Jackson, Joie Lenz, Holly Towne, Dennis Hemphill Jr., Felicia Day, Katherine Bailess, Joshua Gomez, Kelly Stables, Brian Wade, Darren Geare, Francesca Caro, Oscar Orosco, Paul Collins, Chris Carmack, Derek Richardson, Jerry Trainor, Lamya Jezek, Chris Emerson

In 2000 zag de eerste ‘Bring It On’ het levenslicht. Geschreven en geproduceerd door voormalig model Jessica Bendinger, is het een verfrissende tienerkomedie dat met een aantal spitsvondige dialogen en een leuke cast, waaronder Kirsten Dunst en Eliza Dushku, boven de middelmaat uit weet te stijgen. Op het blijkbaar noodzakelijke vervolg moest het publiek vier jaar wachten. Nergens, maar dan ook nergens, weet deze sequel aan het origineel te tippen.

Allereerst is hoofdpersoon Whittier (Anne Judson-Yager) een onsympathiek karakter, dat in het begin van de film haar kans op roem verkiest boven haar vrienden. Gelukkig voor haar vrienden gaat teamcaptain Tina, leuk bitchy neergezet door Bree Turner, een stap, zo niet een paar stappen te ver, en verlaat Whittier het cheerleading team, waarin ze zo graag wilde meedoen. Whittier en Monica (Faune A. Chambers) richten hun eigen cheerleading team op, maar het probleem is: waar vinden ze teamleden? Na een desastreuze auditie waarbij slechts een kansloze kandidaat op komt dagen, krijgen de dames het lumineuze idee om een groep theaterstudenten op te trommelen. Omdat de school alle fondsen, behalve die voor football en cheerleaders, heeft stopgezet, en de hoofdprijs van de wedstrijd 20.000 dollar is, lukt het Whittier en Monica ook nog om de onwillige types in te lijven.

De verhaallijn verloopt naast voorspelbaar ook nog eens ongeloofwaardig. Ten eerste de romantiek: de relatie van Whittier en haar vriendje Derek (Richard Lee Jackson) gaat in een paar scènes van kennismaking tot sexy bedoelde zwembadscène naar ruzie en dolverliefdheid. Ten tweede, en dat is nog ergerlijker: de losers van de theatergroep leren in slechts enkele dagen tijd zo goed te cheerleaden dat ze het concurrerende team, dat kan bogen op jarenlange ervaring, weet te verslaan! Daarbij komt nog dat in de uiteindelijke show de theaterstudenten nauwelijks in beeld zijn, maar dat hun rol overduidelijk is overgenomen door een stel professionele cheerleaders.

‘Bring It On Again’ is een volstrekt humorloze opvolger die het dragen van de naam van zijn voorganger absoluut niet waard is.

Waardering: 1.5