Bring It On: In It to Win It (2007)

Regie: Steve Rash | 85 minuten | komedie, sport | Acteurs: Ashley Benson, Michael Copon, Cassie Scerbo, Anniese Taylor Dendy, Jennifer Tisdale, Noel Areizaga, Kierstin Koppel, Lisa Glaze, Adam Vernier, Jane Park, Tanisha Harris, Jo Beth Locklear, Ashley Tisdale

De vierde ‘Bring It On’ in de franchise over cheerleadende tieners is gemaakt met een wel heel dubieus decor. De kampioenschappen, die een terugkerend element in de cheerleaderfilms zijn, vinden dit keer plaats in Universal Orlando Resort, het pretpark van Universal Studios in Florida. Laat ‘Bring It On: In It to Win It’ nu ook uitgebracht worden door deze filmmaatschappij… Al zou je de film af kunnen doen als een bijzonder lang uitgerekte commercial voor het themapark, voor de doelgroep is ‘Bring It On: In It to Win It’ een leuke aflevering uit de serie.

Een van de weinige dingen die de vier films met elkaar gemeen hebben is de overkoepelende titel, die bijna als merknaam gezien kan worden. De personages uit eerdere films keren niet terug, en lijken zelfs niet bestaan te hebben. Verder verloopt het verhaal zoals elk andere film die sport als belangrijkste thema heeft. Vol goede moed wordt begonnen aan (de voorbereidingen op) een evenement, na wat tegenslag wordt toch een oplossing gevonden en het team dat de meeste sympathie opwekt bij de kijker, wint het kampioenschap. Dit keer is dat al niet anders.

Wat erg opvalt zijn de verwijzingen naar ‘West Side Story’. De concurrerende teams heten, eerlijk waar, de Jets en de Sharks. Er zit zelfs een optreden in, die dankzij het gebruik van hekwerk en prullenbakken aan deze musical klassieker doet denken.

De cast voldoet naar behoren, niet zo verwonderlijk, want de jongeren lijken zichzelf te spelen: aantrekkelijke, sportieve mensen met een talent voor dansen. De meisjes hebben namen als Carson, Brooke, Chelsea en Aeysha en het taalgebruik is zo hip, dat je je afvraagt of tieners echt zo praten. De obligate stereotiepen zijn allemaal aanwezig: de bitch, het domme blondje, het onzekere, maar juist meest getalenteerde meisje, de goth, de homoseksuele jongen… ‘Bring It On: In It to Win It’ is een overduidelijke formulefilm. Het romantische subplotje doet nauwelijks ter zake, waar het om gaat zijn de routines en de optredens. En die zijn om je vingers bij af te likken.