Bringing Up Baby (1938)

Regie: Howard Hawks | 102 minuten | komedie, familie, romantiek | Acteurs: Cary Grant, Katharine Hepburn, Charles Ruggles, Walter Catlett, Barry Fitzgerald, May Robson, Fritz Feld, Leona Roberts, George Irving, Tala Birell, Virginia Walker, John Kelly, Asta, Nissa, Ruth Adler, Adeline Ashbury, William ‘Billy’ Benedict, Billy Bevan, Stanley Blystone, Ward Bond, Ralph Brooks, Harry Campbell, Jack Carson, D’Arcy Corrigan, William Corson, Evelyn Eager, Judith Ford, Billy Franey, Jack Gardner, Edward Gargan, Frances Gifford, Tex CC Gilmore, Duke Green

Elke regisseur heeft zo zijn specialiteiten. Zo is Howard Hawks een regisseur van momenten. Kijk zijn oeuvre er maar eens op na en ontdek de vele – en veelal legendarische – schijnbaar onbelangrijke maar zeer treffend vastgelegde momenten. Lauren Bacall die Humphrey Bogart leert fluiten en hem een fles aanbiedt in ‘To Have and Have Not’ (1944) bijvoorbeeld. Of Dean Martin die een sigaret probeert te rollen in ‘Rio Bravo’ (1959). Hawks weet meer dan wie ook hoe hij acteurs in hun ‘moment’ kan vatten. Hun scènes behouden de indruk van naturel en improvisatie – iets wat niet voor de hand ligt binnen de klassieke Hollywood-stijl. Een ander legendarisch filmmoment dat door Hawks voor eeuwig werd vastgelegd komt uit ‘Bringing Up Baby’ uit 1938. Cary Grant trekt op een gegeven moment de négligé van tegenspeelster Katharine Hepburn aan. Wanneer zij vraagt waar hij mee bezig is, antwoordt Grant “I just went GAY all of a sudden!” Een leuke knipoog naar het echte leven, waarin geruchten over de geaardheid van de acteur de gemoederen flink bezig hielden.

Cary Grant speelt de verstrooide, ernstige paleontoloog Dr. David Huxley, die voor een prestigieus museum werkt en de opdracht krijgt een brontosaurusskelet in elkaar te zetten. Bovendien staat hij op het punt te trouwen met een vrouw bij wie hij zwaar onder de plak zit. Het schiet aardig op met het skelet, want hij heeft nog maar één bot nodig. Hij krijgt de kans het geld bijeen te verzamelen om het bot te kopen, maar Huxley verknalt die deal. Op de golfbaan ontmoet hij de aantrekkelijke maar excentrieke miljonaire Susan Vance (Katharine Hepburn). Het museum verwacht een gift van een miljoen dollar van deze buitenissige dame, maar zij heeft haar zinnen gezet op David, haar ‘ware Jakob’. En om hem te strikken haalt ze het grof geschut boven: ze ramt zijn auto en steelt zijn kleren. Als dat nog niet genoeg is, komt haar geliefde huisdier, een luipaard met de naam Baby die ze van haar broer uit Zuid-Amerika heeft gekregen, de boel nog wat meer op stelten zetten.

‘Bringing Up Baby’, de definitieve screwball comedy, was de eerste van zes films die Howard Hawks voor RKO zou gaan maken nadat hij in 1937 een contract met deze productiemaatschappij had getekend. De opnamen liepen dertig dagen uit en het budget werd ruim overschreden. Toen de inkomsten ook nog eens tegenvielen, werd Hawks door RKO ontslagen en moest hoofdrolspeelster Katharine Hepburn haar contract ontbinden. De film bleek met zijn hoge tempo en geestige dialogen zijn tijd ver vooruit te zijn en werd later een voorbeeld voor veel andere komedies. ‘Bringing Up Baby’ is namelijk een intens grappige film. Door de hoge grapdichtheid wordt bijna verhuld hoe scherp de in de jaren dertig gangbare voorstellingen over sekse en huwelijk erin worden ontleed. De censuurcommissie zocht zo naarstig naar vermeende seksuele toespelingen dat men zelfs in ‘het zoekgeraakte bot’ een verwijzing naar de teloorgang van de mannelijkheid meende te zien. Hoewel de critici de film afkraakten, het publiek wegbleef en Oscars ver buiten bereik bleven, bleek ‘Bringing Up Baby’ uiteindelijk een triomf. De film is een waar komisch meesterwerk.

‘Bringing Up Baby’ is, ondanks het feit dat film stamt uit 1938, nog altijd vlotter en gevatter dan de meeste hedendaagse komedies. Zijn status heeft de film vooral te danken aan het energieke spel van de twee sterren, Cary Grant en Katharine Hepburn, die elkaar met virtuoos verbaal geweld te lijf gaan. Vooral Hepburn is een openbaring, aangezien zij vooral bekendstond als de strenge, dominante vrouw en dit voor haar de eerste komische film was waarin ze speelde. Ook de plot is onovertroffen in al zijn onzinnige onvoorspelbaarheid. De veelzijdige publieksfilmer Hawks werd pas in 1975 (twee jaar voor zijn overlijden en vijf jaar na zijn laatste film) bekroond met een ere-Oscar. Zijn oeuvre omvat alle mogelijke genres en vrijwel alle ‘groten’ van het witte doek hebben wel eens met hem samengewerkt. ‘Bringing Up Baby’ is een absolute klassieker op komediegebied. Iedereen die houdt van een goede grap en niet terugdeinst voor zwart-witfilms zou dit meesterwerk van de geweldige regisseur Howard Hawks zeker gezien moeten hebben!

Patricia Smagge

Waardering: 4

Bioscooprelease: 13 mei 1938