Bringing Up Bobby (2011)

Regie: Famke Janssen | 94 minuten | drama, komedie | Acteurs: Milla Jovovich, Bill Pullman, Marcia Cross, Rory Cochrane, Spencer List, Ray Prewitt, Phillip Borghee, Dan Corley, Renata Batista, Rick Eager, Lauren Analla, Justin Hall, Eric Starkey, Brandon E. Jackson, Jon Bielich

In ‘Bringing Up Bobby’ liegt Milla Jovovich als de alleenstaande moeder Olive Younger erop los om zoon Bobby een goed leven te kunnen bieden. Maar met deze film laat de Nederlandse actrice Famke Janssen (‘X-Men’) als debuterend regisseur geen goede indruk achter.  Dit manco ligt onder meer aan het feit dat het moeilijk te geloven is dat Olive haar slachtoffers zo gemakkelijk om haar vinger kan winden. Het accent dat vertolkster Milla Jovovich bijvoorbeeld gebruikt als Olive zich voordoet als een Française of Italiaanse is té nep voor woorden. Toch weet de alleenstaande moeder hier wonderwel mee weg te komen. De meest absurde oplichting waarin Olive slaagt, is als ze met haar kompaan Walt (Rory Cochrane) tijdens een goede doelenavond veel geld aftroggelt.

Maar behalve een irritant accent, is het personage Olive nogal eendimensionaal. Waarom liegt ze er zo op los? De kijker krijgt geen bevredigende verklaring voor haar leven als oplichtster. Wat wel naar voren komt, is dat Olive haar zoon Bobby (Spencer List) boven alles zet. Hij moet haar Amerikaanse droom waar maken en een betere toekomst krijgen dan zijzelf.

Het is jammer dat het spel van Jovovich gedurende het merendeel van de film gekunsteld overkomt. De actrice weet de moederliefde van Olive richting Bobby pas echt geloofwaardig neer te zetten wanneer het noodlot toeslaat in het verhaal van ‘Bringing Up Bobby’. Bobby (Spencer List) wordt aangereden door vastgoedhandelaar Kent Moody (Bill Pullman). Kent is opgelucht dat de jongen er nog goed vanaf komt. Hij en zijn vrouw Mary (Marcia Cross) hebben zelf namelijk hun zoon Jamie verloren.

In plaats dat Olive haar zegeningen telt dat ze haar zoon nog heeft, weerstaat ze de verleiding niet om hieruit een financiële slag te slaan. Ze dient een flinke schadeclaim in bij de verzekering. De gebeurtenissen die hierop volgen, geven ‘Bringing Up Bobby’ wat bezieling. Maar dit gebeurt rijkelijk laat: je bent dan al ruim over de helft van de speelduur heen. De bijrollen van Bill Pullman (‘Independence Day’) en Marcia Cross (“Desperate Housewives”) als Kent en Mary werken verfrissend na continu alleen Jovovich te hebben gezien in combinatie met Cochrane en List. Maar ook het spel van Cross en Pullman is vrij mat als het rijke koppel doordat ook hun personages aan de oppervlakte blijven. Het leukste personage van de film is wel Bobby, die innemend wordt gespeeld door Spencer List. Vooral het moment waarop Bobby zijn moeders vriend Walt een hak zet, is één van de weinige amusante gebeurtenissen.

‘Bringing Up Bobby’ mist de kracht om je als kijker aan echt het lachen of huilen te krijgen. Daarvoor zijn het verhaal en de karakters te nietszeggend. Hopelijk trekt Janssen lering uit haar regiedebuut, want niemendalletjes als deze vergeet je als kijker pijlsnel.

Ans Wijngaarden